oljersjo-kennel

Alla inlägg den 9 januari 2013

Av Malin Ullström - 9 januari 2013 19:24

... kommer in i rutinen att vara ledig från jobbet, däremot är det väldigt jobbigt att komma in i de "vanliga" rutinerna!

Fortfarande är det något frustrerande att det blir mörkt så snabbt, man får helt enkelt kasta sig ut efter jobbet och motionera de fyrbenrta och sedan träna inomhus...i mitt fall använder jag garaget och det går alldeles utmärkt!

På lördag skall Nina och jag åka till Bräkne-Hoby och testa deras inomhushall, spännande!   

Java och Kiara får stanna hemma...Java luktar väl fortfarande lite efter löpet och Kiara är på gång in i löp och då får man inte vara med att träna i hallen. Tur att jag har lille Hugo, han får åka med matte själv denna dagen! Åh, andra sidan är det bara bra om hundarna får lite "egentid" då och då...ja, det är som med barnen!  


Java är pigg som en tok och det märks så väl att löpet är över! Jag hoppas verkligen att hon är dräktig eftersom jag är sååå förtjust i Lee. Min förhoppning är att dom så klart skall passa varandra utmärkt!!! Dock vet man ju aldrig, men alla förutsättningar finns!!  


Jag brukar inte skriva så mycket om träningen i detalj, men idag kan jag inte låta bli...

Java och jag tränar på med vissa av momenten i lydnaden. Fungerar bra när det är kolsvart utomhus...

Just nu filar vi på fjärrdirigeringen. Detta är verkligen ett moment som jag inte är så glad för...då är det inte lätt att hitta inspirationen att träna detta och det smittar lätt av sig på hunden.

Jag tränar än så länge bara detta inomhus och mycket korta stunder. Är JAG inte på "hugget" så struntar jag i det helt enkelt!


Idag slog det mig: "att tänk vad olika saker man har för att berömma sin hund"...


I jakten eller viltspåret, då behövs verkligen INTE något godis och det ska man verkligen inte behöva...belöningen är att hämta den där fågeln, klövern eller dummiesen! Jag vill då inte ha någon hund som bara gör något för godiset, och inte för att samarbeta med mig. Vad händer den dagen jag INTE har något godis med mig?


I lydnaden, ja då kan det ibland behövas en liten godisbit då och då...inte någon godisautomat inte! På Java och Kiara får jag helt enkelt strunta i godiset, dom blir "blockerade". Jag kommer mycket längre med bollen, och vad lyckliga dom blir när bollen kommer fram!! Sedan får vi ju INTE glömma vår röst och kroppsspråk, med det kan man berömma mycket och komma långt med!

Jag kan då berätta för er som inte vet...att ja, mina hundar får godis ibland!  Dock vid väl valda tillfällen!


Vad vill jag säga med detta? Jo, man MÅSTE se till vilken hund man har, bara för att "alla andra" ger godis till sina hundar så är det inte säkert att det fungerar bäst på din hund!

         

//Malin


Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards