oljersjo-kennel

Alla inlägg den 15 januari 2017

Av Malin Ullström - 15 januari 2017 20:42

...lördag igen!  Lördag är lika med jaktträning med detta härliga gäng av jaktlabradorer och lilla lagotton Svea!

             

Vi började som sig bör med passivitets träning och jag tycker nog att jag ser en förbättring på de yngre hundarna bara sedan förra veckan.   Det är en väldigt viktig sak att träna, att "bara vara" och om man alltid börjar med en stunds passivitets träning innan man sätter igång på allvar, då ger det resultat!


Sedan filade vi på följsamheten på fält och in i skog, och det gick riktigt bra! Därefter blev det inkallningar, även detta gick bra dock finns det alltid lite att önska med ingångarna, men det är ju tur att vi har lite att träna på!  

 

Hydra!

 

Troja!

 

Sigge!

 

Svea!

 

Kristina & Elee!

 

Wilma & Svea!

 

Christina & Troja!

 

Hydra & Ylva! (Så här glad kan man bli när man får träna och är en labrador! )

 

Niklas med Bellman & Joef med Sigge, man kan ju nästan tro att herrarna inte vill vara med på kort...bara vänta tills nästa helg!  


Efter en välförtjänt fika fick de lite äldre hundarna, men kanske framför allt förararna lite "fri tid", då jag ville kolla av de tre yngsta hundarnas apportering.


Jag är av den uppfattningen att apportering ska man befästa i lugn och ro hemma utan en massa störningar runtomkring, men för att kunna hjälpa till med detta måste jag ju får se dem "in action" lite då och då.


Jag måste berätta att jag blev mycket glad över vad jag såg, en himla fart, inga konstigheter eller funderingar vad man ska ha en dummies till och framför allt snabbt tillbaka till föraren!   Nu ska vi "bara" fila på avlämningarna, och lite annat smått och gott men det ska bli så roligt att få hjälpa dem alla!


När vi var färdiga med detta så hjälptes vi alla åt att kasta långa markeringar till de vuxna hundarna! Markeringar med bla terrängbyten och diken, gick mycket bra så nu får jag "höja ribban" på deras träning!


När vi var färdiga för dagen så tog jag med mig Java & Knox på en långpromenad för att avslutas med lite träning för dem också!   Underbart väder och förstås underbara hundar, gick ut ett sök till Java och är det något den hunden kan så är det sök. Ett bra tempo och näsan med sig hela tiden, en härlig känsla att se henne vända i luften då hon får vind av en dummies för att sedan komma in i ett lika högt tempo till mig, för att trycka dummiesen rätt i handen.

Hon älskar att jobba med sin matte, och hennes matte älskar det lika mycket!

 

För ni som undrar hur det är med Java så mår hon strålande, och jag tror hon har små valpar i magen!  

Vi vet med säkerhet om några veckor!


Knox det vilddjuret fick några markeringar och det gick bra, här gäller det att bara hålla på en liiiten stund så inte koncentrationen försvinner.

   

Knox!


Var och "rekade" lite nya träningsplatser, dock var det dåligt med parkeringsplatser så jag får se hur jag löser detta!

           

//Malin


     






        




Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards