oljersjo-kennel

Alla inlägg under januari 2011

Av Malin Ullström - 31 januari 2011 20:25

... men så är det när man har roligt!!

Tränade hundarna i lördags och det gick lite bättre med Rhea än sist... jag hade is i magen och slutade när det gick som bäst. Lite frustrerande att inte få träna längre, men vi skyndar långsamt! Kiara och Java skötte sig i alla fall!!

Beklagade mig lite, när jag kom hem för familjen, men sa att det förvånar mig inte om Rhea snart börjar löpa!

Japp, på söndagen började hon löpa!!  


Även denna helgen har det blivit en del tid i stallet... i lördags fick vi hem vår, som yngsta dottern säger, chokladpralin!!

Hennes lilla foderhäst Tulle, inkvarterades hos en väninna till mig. Tulle en liten B-ponny på 117cm i mankhöjd, pliriga ögon, som är fulla med bus, och verkar ha ett härligt temperament. Tyvärrr är det fortfarande mkt snö och halt på vägarna, men så fort det blir bättre skall han få komma ut i skogen på härliga skogsturer!!

Enligt ägarna är det full gas som gäller, så det kommer blir spännande!!

  

Visst är han söt!!  


Häromdagen fick jag ett mail från Gunnar och Mezzo med lite härliga bilder!

Mezzo verkar sköta sig, men har kommit in i "unghundsruset", eller vad vi ska kalla det...  

Nåja, det är fullt normalt, men man kan ju få ett "bryt" ibland...man får försöka komma ihåg att DOM UTVECKLAS!!!

  

Mezzo in aktion!!

  

Visst ser det fint ut!!!  


Skört om er!

Malin

Av Malin Ullström - 26 januari 2011 17:35

... till -4 och snö!!!  Prata om väderomslag, den där bra, snöfria platsen i skogen, är ett minne blott!! Nu är jag faktiskt trött på snön!

Nåja, träning blev det i alla fall.

Kiara var "taggad" till tänderna. Vi tränade uppletande och hon var snabbt ut och snabbt in med dummies. Hon älskar detta och nu lever hon verkligen upp!   Jag tror att hon har varit lite deprimerad pga för lite träning. Härligt var det att se henne, och hennes avlämningar satt som en "smäck"!


Rhea skötte sig utmärkt tills en början, fina skick och avlämningar, sedan fick hon "hjärnsläpp". Till en början förstod jag inte vad det var, utan "sträckte" upp fröken litegrann. Rhea som just nu är lite känslig, (hormonerna är inte riktigt i balans), tog åt sig mer än hon brukar. Summan blev att hon inte ville vara med alls....  Skam den som ger sig!! Djupa andetag och lite lek....nytt skick och det gick jättebra!! Precis när Rhea sprang ut mot dummiesen kommer vår kära, tjocka katt, Gustav,  "sättande" efter Rhea!!

Det var ju honom hon hade känt, men inte sett honom eftersom han satt och "passade" på henne i snåren...prata om störning!

Inlevereringen gick bra, trots att hon hade en katt efter sig!!  Det kan faktiskt vara riktigt störande med honom, han ger sig nämligen inte i första taget.Han kan likaväl springa mot dummiesen samtidigt som hundarna, tack o lov tar han inte dummiesen...


Lilla Java var så duktig!! Alla hormoner är där dom skall vara, än så länge!

Snabbt ut, och systematisk när hon letar, och så snabbt in till matte. Hon är så lik sin mamma, fast duktigare än var hon var i den åldern!!


Ha en mysig lill lördag!

Malin


Av Malin Ullström - 25 januari 2011 18:46

... springer iväg! Nu har det inte blivit mycket skrivet på bloggen den senaste tiden, det har varit lite mycket...

Mycket på jobbet och mycket med barn, hundar och hästförberedelser.

Helgen som gick tillbringades i hästaffärer och i stallet, hundarna fick följa med både hit och dit, ingen nöd på dem, men jag tror att dom hellre hade tränat!!  

Vi vilar i form...nåja, på lördag kommer förhoppningsvis vår lilla foderponny, sedan har jag en träningsplan för både hundar, hästar, och barn...  

Till min stora glädje har den mesta av snön försvunnit på ett bra "uppletande" ställe i skogen!!   Blir nog en liten träningsstund imorgon... 

Tanken var att jag och hundarna skulle till Carmal´s för en träningseftermiddag imorgon, men döttrarna har blivit sjuka, så det får bli en annan dag...   


Jag pratade med Gunnar häromdagen och Mezzo sköter sig utmärkt!

Härligt att höra!! Alla "mina" valpar har kommit till underbara valpköpare, så det kan inte bli annat än bra... visst ibland blir det bakslag, men det kommer man inte undan! Det är en del av deras utveckling!!!


Sköt om er!

Malin


Av Malin Ullström - 17 januari 2011 20:16

... vad jag har längtat efter dettta !!!

Vi har haft ett par dagar med mildare väder och idag var det +4 grader!!!  

Nu blir det förstås blött och smutsigt, men var gör det när det är ljusare ute och fåglarna kvittrar!!

Nu får hundarna hålla i sig, för nu skall det tränas!!

Idag cyklade äldsta dottern ut en runda med Kiara, härligt!!


Vad som har hänt sedan sist är ganska mycket. Självklart har det tränats hund, men den senaste veckan har gått lite i hästens tecken!!

Äntligen hoppas jag att vi har hittat den perfekta lilla ponnyn till yngsta dottern!!  Om allt går som vi hoppas, flyttar han hit om två veckor. En underbart söt liten B-ponny med "glimten" i ögat! Tanken är att vi ska ha honom på foder, och nu hoppas vi att han ska trivas hos oss och vi med honom!


Fick ett mail från Maria, lilla Forza har börjat löpa. Nu börjar våra "små" valpar bli stora!!


Sköt om er och njut av att det går mot vår!!

//Malin



Av Malin Ullström - 13 januari 2011 17:10

... äntligen bli lite ljusare utomhus!!! Jag vet inte om ni har tänkt på det, men eftersom vi inte har några gatlyktor här i lilla Öljersjö, så märks det.

Härligt, det går på rätt håll!!  

Denna veckan har gått i 100 knyck, och ni som känner mig vet precis vad jag menar!! Mycket på jobbet, och barnen har börjat i skolan.

Hundarna har inte fått mycket tankearbete denna veckan, för det har varit blixthalt och kolsvart när vi har varit ute......

Så idag flexade jag ut från jobbet lite tidigare, allt för ljuset utomhus!!  


Härligt!!! Förvisso halt, men ljust!! Vi har varit ute i flera timmar!!

När vi var ute och plumsade i snön kom Java med vad jag trodde var min svarta vante som jag tappat, men efter att hon gått brevid mig en stund såg jag att det var inte vanten... ett stycke ihjälfrusen koltrast!!!

Jag fick henne att motvilligt släppa den stackars koltrasten... förklarade  för henne att det var lite äckligt ...tills jag kom på att det var ju fågel hon ska apportera!!! Ja, ja duktig hund var hon i alla fall!!  


När vi kom hem tränade vi linjetag och avlämningar, med vanlig dummies och kanindummies. Det gick alldeles utmärkt!!! Jag är så glad för mina hundar!!!


Önskar er en trevlig tjugondedag jul, har ni inte plockat undan tomtar och ljusstakar ännu, så är det hög tid!!!

  //Malin



Av Malin Ullström - 8 januari 2011 15:28

... eller vad ska man kalla det?   Hundarna bryr sig ju inte om vilket väder det än är, bara man får komma ut!! Idag regnar det och är ett par plusgrader, snön minskar, jppii!

Jag har haft besök av Malin och Abbe idag. Abbe är en aussie på snart 9 månader, som brukar vara med och träna i mina lilla träningsgrupp. Nu ska familjen åka på semester och Abbe ska få bo hos oss. Så vi har börjat med hans "inskolning" med att vara i hundgården, där han får vara när jag är på jobbbet! Det gick alldeles utmärkt!

Vad det gäller träningen av mina små hundar, så går det utmärkt!!  

Ibland är det positivt när det faller ner mycket snö, man får ta tag i den där "tråkiga" träningen...i mitt fall (eller hundarnas) att träna, "håll fast".

Så nu börjar det släppa!!! Alla tre är faktiskt riktigt duktiga!


Önskar er alla en mysig lördagskväll!

Malin




Av Malin Ullström - 2 januari 2011 17:52

...vinterdag!! -4 grader och strålande sol! Härligt, men undra var plusgraderna tog vägen..?

Idag kom Majsan hem till mig för en liten träningsstund. Vi började med att gå en sväng med vilddjuren i det fina vädret. Hundarna var överlyckliga över att se varandra!

Vi tränade markeringar, linjetag, avlämningar och inkallning med stoppsignal, och hundarna skötte sig STRÅLANDE!!

Idag var det en sådan där dag när allt satt där det skulle!! Jag tror inte Majsan andades på en lång stund under Saga´s träning.... Härligt Majsan, nu verkar det som om hon fattat vad apportering går ut på!!

 

Saga in aktion!

   

Saga på väg in med en dummies.

   

Lilla duktiga Saga!

   

Enya, hon kan hon också!

   

Enya och Majsan tränar inkallning med stoppsignal!

   

Enya tvärnitar, men glider på rumpan...

   

Kiara på väg in med en dummies. Hennes avlämningar har äntligen lossnat och hon är så duktig!   Snart skall vi åka till Mirjam på Carmals kennel för en liten träningsstund! Det ser vi fram emot!!!

  

Duktiga lilla Rhea!! Om några dagar fyller hon 1 år!!

  

Titta var duktig hon är!! Matte är stolt!!  

  

Jag låter henne hoppa upp med tassarna mot mig och lämna dummiesen. Det kommer vi jobba bort när hon är helt säker på sin sak!!

Rhea är mkt sansad när man jobbar med henne, HÄRLIGT!!

Av Malin Ullström - 1 januari 2011 19:00

Nyårsafton var fylld med god mat och trevligt sällskap hemma hos ett par goda vänner till oss!!

Var hemma hos hundarna vid 21.30 för att titta till dem, men det hade jag inte behövt! Dom stensov!!  

Det skjuts mer och mer raketer för varje år känns det som, och eftersom vi inte var hemma på nyårskvällen, så ville jag "kika" till unghundarna.

Skönt att dom inte brydde sig!! Inte för att jag trodde det,  men man vet aldrig...


Vädret är ju inte något man kan lita på... idag har vi haft nästan 3 plus grader!!!

Herregud, vad snön smälter fort!   

Nu får man passa sig så man inte "druttar" på rumpan, för det är glashalt på vägarna! Ett par dagar till så är även dom små vägarna snö och isfria!! Det ser jag fram emot!!!

Imorgon skall jag se om jag kan "lura" ut Majsan på lite hundträning, för nu har vi och hundarna haft vår vila!

Just det, Majsan och jag var ute och gick med våra små hundar häromkvällen, och lyckades nästan med konststycket att fastna i en snödriva!!

Det var en syn...   Vi två som hade sjunkit nästan till midjan i snö (hysteriskt fnittrande), och fem labradorer som tyckte livet var störtroligt, och hoppade runt som tokingar runt oss!!! Vi var ganska möra när vi väl kom hem!!


Ha en mysig kväll, den här allra första kvällen på året!

Malin

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards