oljersjo-kennel

Alla inlägg under juni 2011

Av Malin Ullström - 30 juni 2011 18:04

... sprungit iväg igen!

I söndags kväll samlades vårt lilla träningsgäng hemma hos mig, för ännu en lydnadskväll!  Tänk att det märktes minsann skillnad på lydnaden redan efter en vecka. Det är mycket bra både för hund och förare att ha ett mål, i detta fallet är det att starta i lydnadsklass 1, med förstapris!!  Inte ouppnåligt för någon av oss, det är bara att träna, träna och träna!!

Extra roligt är att äldsta dottern som har tränat agility med Kiara har fått upp ögonen för lydnaden!

Dottern och Kiara har inte fått till Agilityn, mest för att hunden är så ooootroligt snabb och tycker inte att hon behöver lyssna på "lillmatte".Dottern får ett "bryt" på hunden och hunden tycker att "lillmatte" är tjurig, japp, så håller det på...

Jag gav förslaget att dom skulle köra "Rallylydnad" till hösten, men... så har dottern varit med och tittat när vi tränat lydnad...

Jag har kommit på henne och Kiara med att träna lydnad efter vår träning...  

Så häromkvällen kom hon och frågade om jag kunde titta på henne och Kiara... det såg JÄTTEBRA ut!!  Så nu får hon allt följa med oss på träningar och tävlingar istället!! JÄTTEROLIGT!! Dottern lycklig och Kiara tycker "lillmatte" är toppen!!!


Idag har jag varit och hämtat yngsta dottern från ridlägret som varit denna veckan... för att sammanfatta hennes ridvecka... som en berg och dalbana!!!

Tulle, lille foderhästen följde med på ridlägret, men trivdes INTE med detta livet.

Han har bråkat något så förfärligt med dottern hela veckan, så jag fick hämta hem honom igår kväll. Han må vara liten på jorden, men ack så tuff!!!


Nåja, dottern föll inte av honom på hela veckan och det var ju skönt!! Men efter en fin hoppavslutning på stor häst och ett ärevarv på en ännu större häst, (ca 168 i mankhöjd) föll hon av i full galopp...

Japp, hon klarade sig "hyfsat" denna gången också... men nu ska hon allt vila ett par dagar från hästarna!!

Imorgon åker vi och hälsar på en kennel med jaktcocker...


Hoppas ni alla får en trevlig kväll!

//Malin

Av Malin Ullström - 24 juni 2011 13:16

... till er alla!!

Hoppas ni alla får en mysig midsommarafton med nära och kära!!


Kram Malin

 

Av Malin Ullström - 22 juni 2011 21:38

... och kväll var mycket trevlig!

Tyvärr fick Mirjam förhinder och kunde inte komma, men Sofia och hennes gullungar dök upp!

Middagen blev god, vädret var utmärkt och mina små hundar skötte sig exemplariskt!!! Japp, matte är nöjd!!  Beröm från Sofia kändes förstås extra roligt!


//Malin

Av Malin Ullström - 20 juni 2011 21:50

... nu äntligen har barnen sommarlov! Det är inte bara dom som njuter, utan även jag! Inga läxor, inga tider att passa, inga matsäckar, inga möten, inga måsten och ingen stress... I torsdags var det skolavslutning...solen sken från klarblå himmel och det var härligt väder!! Efter själva avslutningen och fikan hemma hos mormor och morfar, packade vi bilen full av barn och hundar!! Åt en härlig lunch på bryggan vid Lyckebyån, hoppade i båten och åkte ut i skärgården!

Där tillbringades hela eftermiddagen med bad (barnen o hundarna), apporteringsträning och läsa en god bok i solstolen. Tyvärr kom jag inte så långt i själva boken, för jag somnade...

Förväntansfulla labradorer... tjoho, nu börjar båtsäsongen!

    

Rhea in action!

Mor och dotter!  

Kiara, Rhea och Java!

Java efter träningen! Hon var så duktig!

 

Lilla Kiara, så avslappnad på mattes handduk...

Husse undrade om vi tagit med handukarna till hundarna....   


I söndags kom Anna-Lena/Essie, Malin/Abbe och Kristina/Ekiita på besök!

Jätteroligt att träffa Ekiita, 10 veckors Finsk stövare och helt underbar!! Glömde tyvärr att ta kort, men det kommer!! Hon verkade var en mycket självsäker liten dam och jag tror det kommer bli en härlig hund, både till jakt och familjemedlem!


Anna-Lena, Malin och jag kommer tillsammans med Emelie att starta våra små guldklimpar till sensommaren/hösten i lydnadsklass 1... så nu var det sagt...ingen återvändo!!!!  

Vi träffades alla (förrutom Emelie som var och roade sig på Gröna Lund), för att gå igenom de olika momenten.

Alla hundarna var mycket duktiga, och just nu känns det som om det bara är lite finslipning!! Vi har hela sommaren på oss, så det vore väl "själve den" om inte alla skulle klara sina första pris....fortsättning följer!!


Imorgon kommer Sofia med barn och Mirjam på besök!!! Det ska bli jätteroligt att träffa dem!!

Hundträning och god middag står på programmet, hoppas vädret är med oss!  

Sov gott!

Malin




                 

Av Malin Ullström - 14 juni 2011 19:39

... tänk vad dagarna springer iväg! Nu är det ett tag sedan jag skrev några rader här på bloggen, men det har varit fullt upp! Födelsedagar, studentfest, klassträffar och ja, jag vet inte allt, men nu börjar det att lugna ner sig....

Tack o lov för någon vidare hundträning har det inte blivit, och nu har både hundarna och jag abstinens!!!

Målen med hundträningen är satta och det känns bra, då har man kommit en bit på vägen!!  Nu blir det träning av mina egna hundar hela sommaren....ja, jag vet att jag har lovat hjälpa till om det behövs någonstans!!!  Jag lovar!!

Kiara, Java och Rhea


Önskar er en trevlig kväll!

Malin  



Av Malin Ullström - 7 juni 2011 17:04

... tänk vad ett par extra dagars ledigt kan göra gott för själen!!!

Underbart väder med god mat och dryck, mycket pyssel här hemma, hundträning, hästträning, umgänge med goda vänner, utflykt med båten och så har vi haft avslutning med hundkursen!! Känns nästan som semester!!!!


Så blev det arbetsdag igen och skolsköterskan från barnens skola ringer och talar om att sonen trillat ner från ett träd. Ett fall på ca 3 meter.... ilfart till akuten för att möta upp ambulansen... Tack och lov gick allt bra, inget brutet, men ordentligt mörbultad...På fråga varför han klättrade i trädet, (det har han ju inte gjort på flera år...) så svarade han, att han ville testa hur det kändes igen att klättra i träd...  Inget vidare, och jag hoppas att han struntar i detta framöver!!!!


För att återgå till vår UNDERBARA avslutning på hundkursen!!!!

Denna dagen lever vi alla på länge, jag tror att jag kan tala för alla!!! Strålande sol, matsäck, lyckliga hundar med förare och familjer, alla begav vi oss till Ytterön i vår fina skärgård!!!

Där bor Kristina med sin härliga familj!  Vi promenerade, tränade lydnad, grillade, och de minsta deltagarna badade, ja, även en del hundar!!

TACK SNÄLLA KRISTINA, DAN och MAX för att vi alla fick komma till er, och att ni hjälpte till att göra avslutningen så härlig!!!

 

Jag önskar er alla "kursare" med familjer och hundar en härlig sommar!!

GLÖM DOCK INTE ATT TRÄNA!!! Det kommer en höst....

 

Kram Malin

Ps. Det kommer mer bilder så småningom...det var många bilder, ca 100 st...     




Av Malin Ullström - 1 juni 2011 20:37

... vi vår dagliga lilla tur till Tulle!

Yngsta dottern skulle testa och hoppa honom, vilket hon inte gjort så mycket innan.

Efter uppvärmningen...så började hon ta några små "skutt" med honom, det gick bra i till en början...

... sen kom JÄTTEHOPPET!!!  

... dottern var inte beredd och tappade stigbygeln...flög av och slog i hela "rumpan" och sitt ena ben...lille Tulle bekymmrad av att hon låg på marken och skrek så hela nejden stannade...

Nåja, till slut kom hon upp på Tulle igen...utan sadel och skrittade honom en sväng, innan han fick ledigt igen!

På vägen hem sa hon: "Mamma, det var inte Tulle´s fel, han ville bara visa hur högt han kan hoppa"!

När jag lämnade henne på fritids i morse, med ett par kryckor, frågade personalen vad hon gjort!

"Tränat för OS", blev svaret!!

Kaxig? Nej, bara fruktansvärt målmedveten och envis!!


//Malin

Ps. Hon är mycket bättre ikväll, så imorgon Tulle....  

     Tack snälla Tina för att du lyckades "fånga" dem på bild!!! Ds 

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards