oljersjo-kennel

Alla inlägg under oktober 2014

Av Malin Ullström - 30 oktober 2014 18:49

...höstdag med hundträning, kan det bli bättre?!  


Idag hade Caroline och jag stämt träff för att träna våra svarta små damer. Ett sök, dirigeringar och markeringar stod på programmet.

 

Java inför hennes sök!


   

Hydra med en funnen kanindummies!


        

Caroline och Yackie mitt i hoppet! Det här med kanindummies var fantastiskt roligt!


           

Yackie och Caroline i ett av sina linjetag, det tar sig med avlämningarna! Så roligt att se hur det går stadigt framåt med denna lilla labbeflicka som bara "spottade" dummiesarna innan hon kom fram till matte! Nu är dom på gång, härligt jobbat Caroline!  


//Malin

     

Av Malin Ullström - 29 oktober 2014 21:31

...och hundträning!  


Vad det är härligt att vara ledig från jobbet! Efter en sovmorgon (som inte har hänt på år och dar) så var det dags att fixa ärenden som man aldrig hinner annars...  

Väl hemma fick hundarna en promenad innan det var dags för träning av svärmors lilla strävhårs tax, "Nicke". Han har varit hos hos sedan i måndags på lite "träningsläger", lära sig att inte dra i kopplet, sitta fint vid tröskeln innan man får gå in i huset, inte jaga katterna, inkallning och att inte bry sig om de svarta små damerna när dom inte vill.

Detta är dock inte det lättaste då Nicke tycker att svarta labradorflickor är det finaste som finns...dock är inte detta ömsesidigt! Små dvärgtaxar har inget att hämta hos stolta labradorflickor!!  


Nåja, allt går jättebra och han har funnit sig väl tillrätta i detta "gäng" och tittar bara långt efter katterna...

     


Eftermiddagen tillbringades hos Kristina med familj och fyrbenta!  Trevligt som vanligt och så hade dom ju fått hem sin lilla ursöta schillervalp "Chivas". Underbar liten varelse som ska bli så spännande att följa! Önskar er LYCKA TILL med denna lilla"donna"!   


Träningen???!!! Tja, den gick alldeles strålande, underbart, fantastiskt jättebra!! Vi hann träna markeringar både högt och lågt, långt och kort och t o m avbryta Elee för vidare rådjursjakt!!


Var rädda om er allihopa!

Malin

Av Malin Ullström - 28 oktober 2014 18:32

 ...hade min pappa och hans härlige "Vajo"!  


Tyvärr var jag inte med i skogen idag, semster denna veckan och var bara tvungen att ta tag i "utrotningen" av dammråttorna som lyckats föröka sig i vårt hus! Så är det när man jobbar, och tränar hund på all sin fritid konstaterade barnen...  


Men jag har fått täta rapporter från skogen, och det får jag nöja mig med i dag!  


På morgonkvisten sköts en mindre vildsvinsgalt för "Vajo" efter en strålande jakt! Nöjd husse och mycket nöjd hund!

 

Eftermiddagen tillbringades med att lyssna på ett "rungande" ståndskall i fyra timmar på en älgkviga!!

"Vajo" skötte detta utmärkt, men tyvärr kom inte skyttarna till på ett bra och träffsäkert sätt, och lät därför henne vara. Dock har dom alla en underbar upplevelse med sig!  


//Malin   

Av Malin Ullström - 20 oktober 2014 22:24

...denna härligt pigga, positiva och lyckliga hund som alltid vill göra sin matte (eller lillmatte) till lags. Om det än gäller jakt, lydnad eller agility!  


Idag gick Hugo och jag ut för att träna och det slog mig att jag har ju faktiskt inte skrivit om honom här på bloggen på ett bra tag. Mycket kretsar om de svarta små labradorerna, men Hugo han är ju allt lite speciell hos oss. En härlig Cocker spaniel från kenneln "Smedmästarens"!!  Det som är så bra med Hugo det är att han kan allt...nästan ialla fall!


Idag tränade jag markeringar, stadga, dirigeringar och linjetag. Allt gick strålande bra och man blir så glad inombords!  

Dock vet jag att stadgan när det kommer till viltet har blivit lite si och så med, så där får vi spänna åt tyglarna lite!

     

Vår härlige Hugo!  


Hoppas ni alla har det bra!

//Malin

Av Malin Ullström - 19 oktober 2014 20:25

...härlig hundträning med goa människor, hundar och regn...  Det kan regna, och så kan det regna...nu har vi haft otur att pricka in dessa dagar de senaste träningstillfällena, MEN var sjutton gör det när man har så trevligt tillsammans?!  INGENTING!!  


Idag sammanstrålade Mats/Christina, Kristina, Maria, Caroline, Anna-Lena/Roger, jag och alla våra härliga labradorer. Vi skulle träna markeringar, dirigeringar och stoppsignaler. Som vanligt har jag många övningar för oss och lika vanligt känner jag att vi inte hinner med allt som jag vill. Nåja, så är det när man vill hjälpa alla med så mycket som möjligt...  Hm, jag får försöka bättra mig!


Alla hundarna gick bra idag. Några glänste lite mer än andra idag, och vissa "glimmade" till ordentligt! Jag är så stolt över er allihopa och det är så roligt att få hjälpa er!


Kram Malin

 

Ps Eftersom det inte blev några bilder för mig idag, så få ni nöja er med denna. Två underbara labradorvalpar i solskenet!    






Av Malin Ullström - 14 oktober 2014 19:21

...älgjakt!  


I lördags fick jag ett mycket oväntat telefonsamtal...Java och jag kom med på Osby-provet!! Hallååå, vi var sjunde reserv och kom med!! Dock kan jag villigt erkänna att "musten" gick ur när jag visste att vi var så långt ner på reservlistan, så jag hade helt kopplat bort detta. Mycket förvånad fick jag tacka nej eftersom jag hade andra planer.

Så ge ALDRIG upp hoppet även med reservplats!!  


I söndags hade vi jaktträning och tränade ett sök med 8 st dummiesar, markeringar och linjetag. Tycker att alla hundar och förare sköter sig utmärkt, så roligt att se allas utveckling. Tyvärr inga bilder...kameran låg fint kvar hemma. Extra roligt var det förstås att Maria och Forza har kommit hit igen efter en sommar i norr!  


Igår tog jag semester för att tillbringa dagen i älgjaktens anda!  


Härlig avkopplande dag med mycket frisk luft. Uppe med tuppen för att vara i skogen vid halv sju och var inte hemma förrän vid fem på eftermiddagen!

Fullständigt avkopplande dag med en skjuten älgkalv i laget och mycket svamp med mig hem! Underbart och det dröjer inte länge förrän jag följer med igen!

 

Min lilla pappa på väg ut till passet!  

 

Pappa och hans bäste jaktkompis, Vajo! Denna underbara hund!

 

Här simmade Vajo efter en älgtjur förra året...

 

Dagens skörd av svamp, mums!


//Malin


Av Malin Ullström - 5 oktober 2014 21:09

...mängder av aktiviteter!  


Uppe med tuppen för att skjutsa yngsta dottern till hästen och sonen till kören, för att sedan sammanstråla med maken vid jaktstugan för röjning. Denna söndag skulle inte gå i vilans tecken!  

 

Dét är tur jag har en snäll man som ställer upp på alla mina påhitt, gräset var mycket högt och blött så det fick bli trimmern idag!

 

Ser ni honom? (Inget vidare objektiv...) En fin fasantupp som spatserade lugnt omkring oss, så roligt att se!


Efter röj blev det kaffe och bulle i solskenet innan jag gav mig ut i skogen med Java och Hydra. Idag skulle det bli bättre resultat än igår...Maken hjälpte mig att slänga lååååånga markeringar till Hydra.


Detta kunde inte gått bättre, var som om hon hade fått raketbränsle och satte markeringarna klockrent!   Härliga lilla hund!


 

Fina Hydra!

      

Efter allvaret så lekte vi lite med bollen, så roligt!


Sedan var det dags för Java, hade gått ut mina "stationer" innan jag plockade ur henne ur bilen. Gick bra idag med både linjetag och dirigeringarna!  

 

Java på väg in efter ett linjetag!

     

Tänk vad livet är härligt!  

Lite lek med bollen och dottern efter lyckade övningar!


 

Underbar dag med värme och sol, slogs av hur gott det luktar i bokskogen! Härliga höst!


//Malin




  

Av Malin Ullström - 4 oktober 2014 19:43

...hos Anna-Lena och Roger med fyrbenta!


Idag åkte jag till Bromölla för att träna lite hund. Lite jaktträning, och så hade jag lovat hjälpa Anna-Lena att titta på hennes och Essie´s elitprogram i lydnaden.  


Vi började med att träna olika markeringar med de små svarta damerna och jag tycker det gick riktigt bra. Eftersom Roger var så förkyld så fick han bli kastare och Anna-Lena tog bägge hundarna.

Indra skötte sig utmärkt, så där är det bara att öka svårighetsgraden!  Längden på markeringarna, och ex över stenmurar, olika terränger, terrängbyten osv.

 

 

Roger och Indra i full fokus!  



Essie går som tåget och här behöver svårighetsgraden också höjas rejält! Den här lilla damen behöver få nya övningar så hon får tänka, inte alltid skall klara allt själv...  Anna-Lena skall se till att ändra Essie´s avlämningar, så hon lämnar framifrån. Detta kommer att gå galant!

      

Efter lite trix förstod hon vad matte menade...klok hund!

 

En MYCKET fokuserad Essie!  


 

Hydra klarade sina markeringar bra, långa och över stenmurar. Dock är hon inte riktigt på hugget ännu...detta löp!  

 

Java skötte markeringsarbetet bra idag, dock kunde man önska mer fokus på linjetagen...och mindre fokus på koskiten!  Ja, vi har alla våra dagar...


       

Indra och Anna-Lena med ett av sina linjetag, duktiga tjejer!  


Efter en go fika och mycket hundprat gav vi oss ut för att titta på Anna-Lena och Essie´s lydnad.


   

Det här ekipaget är på helt rätt väg, nu gäller det bara att finslipa på! Så roligt att se dem tillsammans och få äran att hjälpa dem med lite tips och trix som jag hoppas skall hjälpa dem framåt!


Tack snälla Anna-Lena och Roger för en mycket härlig dag!  


Kram Malin






Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards