oljersjo-kennel

Alla inlägg under september 2012

Av Malin Ullström - 30 september 2012 20:49

... vi till Tina på Tillyhill´s för att ta lite nya kort!

Jaaaa, ni ska snart få se!!  Kan ju berätta att det är INTE lätt att samla 4 st hundar på en och samma plats...trots bra lydnad på dem, är dom helt olika individer!

Så när man säger till en på skarpen, så lägger sig den andra ner, den tredje tittar efter katter och när man skall få alla att se lite glada och pigga ut, så kan inte den fjärde sitta still...när matte hoppar omkring som en groda för att fånga uppmärksamheten!!

Tja, som sagt var...det är INTE lätt! Det är tur att man har en duktig fotograf, så några bra kort blev det allt!!


Eftermiddagen gick i lydnadsträningens tecken. Trots stort manfall var det tre stycken tappra förare med hundar som dök upp på träningen.  

Det är så härligt att se hur dom utvecklats på bara tre träningstillfällen! Ni är så duktiga!!  

       

Nu är det dags att höja "ribban" lite, så träna duktigt så syns vi snart igen!!


Väl hemkommen tog äldsta dottern och jag ut Java och Kiara för en cykeltur, underbart höstväder!

Hundarna har fått upp flåset ordentligt nu, härligt!


//Malin



Av Malin Ullström - 29 september 2012 20:10

 ... om det bara är måndag och sen är det måndag igen...  hoppas inte man ser äldre ut!  

Igår kom Tina  och hennes son från Tillyhill´s med sin lilla ungtik "Mindy". Härlig liten aussietik, ska bli spännande att se hur hon utvecklas!

Det är så trevligt att sitta och fundera tillsammans med Tina, nu har ju både hon och jag en parning och förhoppningsvis en lite hög med valpar att se fram emot!!  Även att vi inte har samma ras, så har vi mycket lika funderingar!!

     

Hugo och Mindy in action!


Tina som är riktigt duktig på att fotografera, tog ju fram kameran och så blev det bra bilder!! Härligt!

Tina har ju hjälpt till med bilderna till hemsidan, och förhoppningsvis kan vi uppdatera den snart med nya!!


I eftermiddags kom Ylva och Nina med sina fyrbenta för en träningsstund...som slutade efter ett antal timmar!  

Jag tycker att alla var duktiga, både två-och fyrbenta!! Detta trots att en hare sprang upp mitt i markeringsarbetet...  

Java´s hjärnsläpp var som bortblåst, och jag är riktigt nöjd med henne idag!!  


Imorgon...tja, då blir det hundträning, både av egna och av andras!!


Hoppas ni har en mysig lördagskväll!!

//Malin



Av Malin Ullström - 24 september 2012 20:49

  ... förmån att inte behöva jobba heltid! I alla fall när man har ett intresse som jag har, barnen och hundarna!!


Efter jobbet och läxläsnings coahing med de två yngsta (tvåbenta) i familjen, så kastade jag mig ut till hundarna!

Nina och hennes fina jaktgoldens Ebba och Bindie kom på besök. Eftermiddagsträning i jaktens tecken!!  

Dock inga fåglar, utan dummiesar i olika vikter och färger!

Nina har haft en jobbig period med sina fyrbenta, sjukdomar och skador. Tack o lov är dom på gång igen!!  

Jag tycker det gick riktigt bra med de bägge gyllenpälsarna, och det kändes som att alla var nöjda och glada!!


Java...tror det är första gången på vääääääääldigt länge som jag säger att det gick inget vidare alls!!!  

Nåja, inte hela världen...hon kan väl också få vara ur form...men jag tror att fröken kommer att löpa snart!!!

Så då gör det inget om hon är ur fas!!    


Efter att Nina hade åkt så klädde äldsta dottern och jag oss som reflexgubbar, gick ut och "powerwalkade" 6 kilometer med hundarna, härligt!

Nu ligger alla fyrbenta och sover som små "kringlor"!


//Malin



Av Malin Ullström - 23 september 2012 20:06

...efter morgonpromenaden med hundarna väntade stryktvättshögen...nåja, tre timmar senare och den är borta!!

Idag hade jag träff med "mina" små valpar, inte Kiara´s, utan dessa små nya "kursare"!

En dvärgsnauzer, en blandis, en fransk bulldogg och sist med inte minst en golden! Alla under 19 veckor och helt underbara!!   

Tänk vad glad jag blir av att hjälpa dessa nya hundägare att få fason på deras små fyrbenta vänner. Det fyller en med energi, och jag tycker det är lika roligt varje gång!!


Väl hemma så tog jag och hundarna oss en promenad! Skönt med höst, klar och frisk luft!

När vi kom hem igen tränade jag Hugo och Java lite i lydnaden, det gick bra med tanke på att jag inte tränat så mycket!!

Hugo börjar förstå det här med lydnaden och vi tar ett moment i taget, det gäller att det sitter ordentligt! Vi hinner inte med att tävla innan vintern, men till våren!! Hugo måste vara 10 månader innan han får starta!!  

Java gick på tåspetsarna, härligt att träna! Fick ta ner henne på jorden och sen gick det riktigt  bra!! Härligt när man har en hund som älskar attt jobba!!  

  

Java tre månader, mattes fina lilla hund!


Imorgon är det måndag igen...efter jobbet kommer Nina och de fyrbenta gyllenpälsarna hit för lite träning, roligt!!


Sköt om er!

Malin

Av Malin Ullström - 22 september 2012 13:06

...vad man håller på med?

Regnet öser ner, och man sticker ut för att träna hund!  

Ylva och jag hade planerat detta sedan ett tag, så det går ju inte att hoppa över träningen...åh, andra sidan skall ju regn vara bra för håret...  

Döttrarna packade in Kiara och Hugo för att åka på dagläger med Hundungdomen, så det var bara lilla Java kvar.


Regnkläder på, dummiesar och vilt med, ja, så var förmiddagen räddad!!  Kameran fick vara kvar hemma, det var helt enkelt inte värt att ta med den...det var för blött!!


Vi tränade sök med dummiesar, dubbelmarkeringar, enkelmarkeringar över stenmurar och givetvis var en minnesmarkering utplacerad.

Tjejerna skötte sig bra, ska jag vara lite petig så hade nog lilla Java haft abstinens...lite mkt springande i söket till att börja med. Dock lugnade det sig, och det blev mkt bättre! Det var ett bra tag sedan vi tränade jakt...

Rhea skötte sig bra och var ordentligt taggad idag, roligt!!


Efter detta åkte viltet fram, tänk vilken skillnad det blir på hundarna!!

Ett sök i en skogsdunge och en and i vattenbrynet, inga problem!!

Sedan hann vi med ett par dubbelmarkeringar med vilt också, lite längre markeringar denna gången, detta gick också bra!!

Extra roligt var det att Rhea inte funderade en sekund över kaninen, den tog hon in som ingenting!!  


Dränkta som katter var det skönt att komma in i värmen! Java ligger ihoprullad och stensover, så nu ska jag ta tag i fönstertvätt och gardinbyte!! Lite "vanlig" nytta måsta man försöka hinna med!!  


Önskar er alla en härlig lördag!

Malin


Av Malin Ullström - 17 september 2012 20:10

... sprungit iväg igen, så är det när man har mycket runt sig!

Händelselöst har det dock inte varit...  

Har tränat hund i stort sett varenda dag...är det inte mina egna, så är det andras!


Hjälper ett litet gäng med valpar, och ett med lite äldre hundar. Jätteroligt att ha så olika hundar och förare, men alla med samma mål...ha roligt med hunden samtidigt, som man lär den hyfs och fason!! En del får jobba mer än andra, men alla hjälper varandra med glada tillrop!! Det är så härligt att se ekipagen utvecklas tillsammans!!


Vad det gäller mina egna små fyrfota, så har det blivit en del jakt. Java har varit med på duvjakt och Kiara fick det tunga jobbet att vara med på fågeljakten i Öljersjöviken. Vi har en hel del "storvass" där, så det kan vara mycket jobbigt för hundarna. Speciellt om man har en skadskjuten gås på 5-6 kg som inte vill åt samma håll som hunden...

Detta klarade hon galant!! Kan skryta med att hon fick simma ut ca 80 meter och hämta gåsen, hel dold för oss i den höga vassen! Det krävs en hel del för att göra detta, men inga problem för Kiara!!  


Lille Hugo har inte fått vara med på jakten ännu...däremot har vi tränat en del!

Igår lyckades jag stoppa honom för en hare!! Haren for upp som en raket, Hugo stannade och när jag förstärkte det hela med en visselsignal, så satte han sig ner. Gullehund!!  

Idag har jag gjort ett litet sök med kråka och duva, och detta klarade han galant! Full fart ut och full fart in!!  

 

Något som inte är lika roligt är att jag fick ett samtal från Gunnar häromdagen. Mezzo hade skadat sig i skogen under ett sök och blivit halt. Vi håller tummarna att han kryar på sig så fort som möjligt!!


Sköt om er allihopa!

//Malin







Av Malin Ullström - 10 september 2012 20:43

... tog ännu ett förstapris i Öppen klass på rörligt viltspår!!!

Stort GRATTIS till Maria och Forza, ni är så duktiga!!!

Ett första pris till, sedan kan Forza titulera sig som Viltspårchampion!!


Många kramar!

Malin

Av Malin Ullström - 10 september 2012 20:11

... lydnadsträning med nya valpar av olika slag!

Japp, så har helgen sett ut!


I fredags kväll körde pappa, jag och Java ut på duvjakt. Härlig kväll och det var riktigt skönt efter en vecka som har gått i full fart!  

Tyvärr kom det inte några duvor...ja, så är det ibland. Kvällen innan hade det "kryllat" av dem, men inte idag.

Däremot såg vi 7 rådjur!! Helt orädda stod mitt på fältet, tror nog att dom såg att det inte var någon rådjurshund vi hade med oss...   Java hade dom under uppsikt, men höll sig fint intill min sida!!

Tyvärr ingen fågel som  föll åt henne, men hon skötte sig exemplariskt!! Två timmar vid min sida utan ett knyst och utan att knalla vid skott, matte var mer än nöjd!!  

 


Lördagen började tidigt...06.30 samling på Möcklö för B-prov i Öppen klass.

Hade lovat att hjälpa till, och det ångrar jag inte! Man lär sig väldigt mycket, och det var mycket trevligt!

Väldigt trött på kvällen...


Söndagen försöke jag få ordning på hus och hem, innan det var dags för en liten träff med några valpar.

3 st små valpar av olika raser, alla under 18 veckor kom hit för att lära sig lite hyfs och fason.

Det kommer bli jättebra, och jag tyckte dom skötte sig med den äran! Spännande med nya raser än dom man är van vid!!  

Jaha, så var den veckan över...idag har Majsan och hennes fyrbenta varit här för lite jaktträning!

Tänk, man kan  aldrig få nog av hundar!!!


//Malin


Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards