oljersjo-kennel

Alla inlägg under mars 2011

Av Malin Ullström - 28 mars 2011 19:29

... för alla fina hälsningar jag och Kiara har fått för vår insats på WT i Bromölla!

Det är väldigt roligt och man blir "taggad" för att fortsätta träna och tävla!!  


Förra veckan rusade iväg och vi ska inte prata om helgen, kanske berodde det på att vi ställde om till sommartid...

Härligt är det i alla fall att det är ljusare på kvällarna, och då betyder det mer hundträning!!


Igår var det träning med "kursarna" och dom var superduktiga!!! Jag är så stolt över dem!! Något som var extra roligt var att Johanna och Ture klarade uttagningen till agilitykursen galant!!  


Idag var jag ute och gick med hundarna, när två "spillkråkor" retades med dem!!

Java och Rhea blev riktigt irriterade på dem och rusade efter dem i skogen, kråkorna skrek och flög över huvudena på hundarna och hundarna sprang som "tosingar"!! Det var så roligt att se dem, dom var så söta, både hundarna och kråkorna!


Hoppas  ni alla har en härlig kväll!

Malin


Av Malin Ullström - 21 mars 2011 19:31

... självklart måste jag återkomma med namnen på de två andra vinnarna på WT i Bromölla i lördags!

Vinnare i öppenklassen var Maria Wendeler med sin flatte, Coatfloats Chocolate Hazel, 91 poäng!

Vinnare i elitklassen var Mauriusz Narozny, Holm med sin labbe SE VCH Airotkivs Överste, 77 poäng!


Gå gärna in på SSRK södra´s hemsida så kan ni få se fina bilder och resultat !!


//Malin

Av Malin Ullström - 19 mars 2011 20:52

...gjort!!

Phu, vilken nervpirrande dag det har varit!!  

Idag åkte Kiara och jag till Bromölla för vårt första Working test. Över 50 hundar till start i klasserna nybörjar klass, öppen klass och elit klass.

Vi var tolv hundar i nybörjarklassen och ska jag vara helt ärlig, så var jag nervös!! Förr i tiden brydde jag mig inte så mycket inför olika prov med hundarna, men nu kändes det annorlunda...har nog varit ifrån det för länge! Sedan blir man nervös, (åtminstone jag) när man inte vet riktigt hur det går till!


Tack och lov lyckades jag intala mig själv att "nu testar vi", går det åt skogen, så går det åt skogen...därav har jag inte pratat med så många om detta test...  

Fem olika stationer där hunden testades på lydnad, fasthet, markeringar och skott!!

Kiara skötte sig strålande, ni börjar väl tröttna på att jag säger detta, men så var det!!   Hon kändes bra och stabil i denna situationen!!


Till min stora glädje kom Anna-Lena och hennes mamma gående på en av stationerna, hon blev lika förvånad som jag att träffas där!!

Tack snälla Anna-Lena för att du dök upp, det betydde mycket, även att du inte visste att jag var där från början!


Det var inte bara jag som tyckte att min underbara hund skötte sig strålande!!!

Hon vann nybörjar klassen!!! 96 poäng av 100 möjliga!!!

YES, YES vi är på rätt väg!!!  

  

Tre lyckliga vinnare i(från höger) nybörjar, öppen och elitklassen! (Tyvärr fick jag inte namnen på de två andra vinnarna, men det kommer så fort jag vet. Lite snurrig, så här första gången. Detta var ju inget jag hade räknat med.)

 

Ja, nu är det precis som Mirjam sa till mig: "Nu har du väl fått mersmak"?!

 

Hoppas ni alla har en härlig lördagskväll, det har i alla fall jag!!

  Malin



 


Av Malin Ullström - 15 mars 2011 19:05

... annan än jag som tycker dagarna springer iväg? Just nu känns det som om det bara är måndag och fredag...och helgen bara rusar iväg.

Min teori till att helgen går så fort, är att man har så roligt helt enkelt!!  

Jag har inte skrivit på bloggen på ett tag. och det är för jag har fullt upp!! Det beror Inte på att det inte händer något...


Förrutom jobb och barnen med alla deras aktiviteter, så har jag förstås tränat mina underbara hundar.

Jag är mycket nöjd med dem!!  Det roliga med att träna tre olika hundar är att man får träna dem på olika sätt, det gäller att vara flexibel!! Går något åt skogen, får man helt enkelt tänka ut ett bättre sätt till nästa gång, inte alltid så lätt, men utvecklande!!

Det som jag är mest nöjd med just nu, är att jag har hittat ett sätt som får Kiara till att "tagga" ner en aning...vi får se om det fungerar i längden.  


Något annat jag är VÄLDIGT glad för just nu är mina kära "kursare"!!!

Äntligen går det framåt i deras träning, alla olika långt pga olika förutsättningar, men det går framåt!!! Hundarna glada, förarna glada ( ser det ut som) och jag är glad!!! Kan det bli bättre?!

Nu är det snart dags för lydnadsträning inne i Karlskrona stad, i våra olika parker, och så har vi en färjetur inplanerad!!

Till nästa gång har vi en del tummar att hålla...

Vi håller tummarna att Kristina´s lilla valp föds snart och att allt går bra!

(Fast Ralla är en fantastisk "stand in"!!)  

Vi ska även hålla tummarna för Johanna och lille (store) Ture, uttagning för Agilitykursen!  


Just det, jag fick ett litet mail av Anna-Lena. Hon berättade att Essie hade börjat löpa och hon var lite deprimerad...fullt normalt de första gångerna!

Nu har både Forza och Essie löpt, men Java håller på sig än så länge...


Sköt om er!

Malin




Av Malin Ullström - 4 mars 2011 12:35

... idag hände något mycket roligt vid morgonpromenaden!

I september lyckades min äldsta dotter kasta iväg en av bollarna vi har när vi tränar hundarna. Bollen fastnade högt uppe i ett träd (boll med snöre), och där satt den...  

Bollen har fallit i glömska...tills i morse!!!

Rhea och Java sprang omkring i skogen och lekte, då dom plötslig börjar leta bland löv, snö och is...grävde ivrigt och upp kom en röd boll!!!

Visst är det härligt!! Sex månader senare hittar dom bollen och den var definitivt inte synlig!!!

Det är som min pappa brukar säga; "Det är bara vår fantasi som sätter gränserna på vad hundarna kan hitta med sitt luktsinne".


Hoppas ni har en mysig fredag!

Malin

Av Malin Ullström - 1 mars 2011 19:09

...riktiga vårkänslor. Plusgrader, solsken och fågelkvitter, hoppas det håller i sig!

Något som däremot håller i sig är förkylningarna...i helgen "trillade" yngsta dottern dit, hög feber och hosta...inte kul.  

Tack och lov "biter" inte förkylningarna på hundarna! Två dagar utan träning och unghundarna protesterar, herregud, vad bortskämda dom är!!

Att dom har varit ute flera timmar, räcker inte, enligt dem!


I söndags var en del av "kursarna" här och tränade.

ÄNTLIGEN kan jag höja "ribban" en del i lydnadsträningen, dom börjar lyssna på mig!!! Nu menar jag inte hundarna, utan förarna!!! Så nu får dom allt träna på ordentligt, för nu ska det bli "störningsträning" som heter duga!

Det är härligt att se att det börjar "lossna" för alla!

Något annat som är roligt är att jag får träffa Anna-Lena och Essie, varannan vecka!! Dom kommer ända hit för att träna lydnad och det är jag mycket glad för!!  

Essie är en mycket trevlig och följsam tik! Anna-Lena har lagt ner ett bra jobb på henne och det ska bli spännande att följa dem!! Härligt!


Önskar er en trevlig kväll!

Malin



Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards