oljersjo-kennel

Alla inlägg under oktober 2013

Av Malin Ullström - 30 oktober 2013 21:14

... tänk vad tiden går! Nästa vecka fyller "valparna" 8 månader och man kan inte förstå hur det har gått så snabbt!

Det händer mycket hos dem just nu, i både kropp och själ! Idag började Hydra löpa! Lilla flickan har blivit stor!

 

Hydra ca 6 veckor!

 

Hydra ca 7 månader!


Nästa vecka ska jag hälsa på Ester och hennes familj i Stockholm, det ska bli SÅÅÅÅ roligt!

Spännande att se hur hon ser ut och är till sättet. Sedan är det förstås SÅÅÅÅ roligt att få träffa hennes goa familj!  

Det som glädjer mig är att Phoenix familj planerar för en tur hit och jag håller alla tummarna för att vi ska få träffas innan året är slut!  

Gunnar och Lillemor (hoppas vi) med alla fyrbenta planerar också för en tripp hit, så som det ser ut så ser hösten LJUS ut!!


Sköt om er allihopa!

Kram Malin


Av Malin Ullström - 28 oktober 2013 16:25

...på något gott, väntar aldrig för länge!  

Jodå, ibland kan det dock vara lite för länge...min pappa´s Östsibiriska Laika, kallad "Vajo" visste inte vilken tur han och vi har haft. Han har varit väldigt sen med att komma igång med jakten och har inte uppfyllt förväntningarna vi har haft på honom, tills nu...ÄNTLIGEN!

Nu jagar han älg som bara den, haft ståndskall i tre-fyra timmar och skött sig med den äran! Åh, vad skönt när allt släppte för honom! Vi är alla så glada för denna fantastiska hund, och det är så härligt när han äntligen har visat att han är en fantastisk jakthund också!

Det är många som har sagt att Laikorna kan vara sena i sin jaktliga utveckling och det kan vi bara hålla med om! Dock har det i detta fallet visat sig att det var värt mödan att vänta!!

 

Skrockens Chopper, kallas "Vajo"!


//Malin

Av Malin Ullström - 27 oktober 2013 19:40

...vatten!

Ännu en dag på jaktprov, uppstigning klockan 04.00 på morgonen och man funderar ännu en gång på om man är riktigt klok i huvudet...två helger på raken!  

Denna gången hade jag min lilla pappa som sällskap, då vi styrde bilen mot Kronobergshed i Småland. Ännu en trevlig dag med många trevliga människor, det är såååå roligt med jaktprov! Alla håller tummarna och peppar varandra!  

Denna dagen gick det inte riktigt lika bra...tredje pris och en hygglig kritik. Dock är jag faktiskt jättenöjd med både Java och mig själv! Jag har aldrig startat på jaktprov och definitivt inte tränat upp någon hund så här långt tidigare (i jakt)! Tanken var att jag inte skulle starta henne på prov detta året eftersom hon haft valpar, och jag inte hunnit träna henne i den utsträckning som jag skulle behövt! Det är som en mycket god vän sa till mig igår:    " Du har en hund med massor av potential och det är det viktigaste"! Det bästa med att läsa och begrunda kritiken, det är att man får reda på vad man skall träna på, och för min och Java´s del är det just DIRIGERINGARNA 

Dock skall vi ta en paus just nu, för både min och Java´s skull  , i alla fall en vecka!  


Idag har det varit en "röjar" dag här hemma, städning av tomten, slänga och plocka undan växter, möbler, krukor osv. Förmiddagen ägnades åt att röja vid vår jaktstuga, och döttrarna städade den inuti. Det blev jättefint och det är roligt när saker och ting är iordning när man skall träffas för jakt eller hundträning!


Hoppas ni alla haft en härlig helg!

Malin


Av Malin Ullström - 21 oktober 2013 20:17

...till handlingarna!

Igår åkte jag och Java tillsammans med min goa vän, Mia, till Ystad för att göra ännu ett försök i öppen klassen.


När klockan ringer 04.00 på morgonen och man konstaterar att man hamnade i säng alldeles för sent... 4 timmars sömn, tja, då är man inte riktigt klok!

Nu har jag ju aldrig påstått att jag är nå´t vidare klok, men kanske ibland!  Regnet öste ner, och innan man har lastat in alla saker och hund i bilen så har håret fått sin dos av regnvatten, och hunden har mittbena!

Nere i Ystad klockan 08.10, samling 08.30 som tyvärr blev närmre 09.30.., men det gjorde ingenting!   Provledningen hade fått svårt med funktionärer och då är det inte lätt. Tack o lov hade dom en tapper skara funktionärer som skötte provet med den äran! Det ska ni/vi alla tänka på, hjälp till så fort ni kan på prov och tävlingar annars blir det inget, så enkelt är det!  


Jag hade med mig en styck "taggad" hund, kommer ALDRIG mer att låta henne vila ett par dagar innan prov! Hon höll sig fin och fast vid min sida men inte lika cool som vanligt!

Provet var upplagt som en jakt med en walk up, sök, markeringar på land och vatten, linjetag och en vattendirigering!

Java skötte sig fint förutom linjetaget mot vattnet...det var där själva "taggarna" stack ut...dirigeringarna var inte det bästa! Hon hittade sin kråka efter att matte fått styra upp henne men där flög ettan...kreativa hundar!  

Det hela slutade även denna gång med en mycket fin tvåa och en mycket fin kritik! Jag är nöjd med henne, hon fick särskilt beröm att hon arbetade fint i näckrosorna, det gjorde hon inte förra gången. Dock inte så konstigt eftersom vi inte har gott om dom här...funderar på om jag ska fråga maken om dammbygge med näckrosodling...  


Nu är det ganska skönt för nu vet jag vad jag ska träna på i vinter...DIRIGERINGAR!!!  

 

Matte´s fina hund!


Hoppas ni alla haft en härlig helg!

Malin




Av Malin Ullström - 14 oktober 2013 19:37

...åter hundar! Det är en himla tur att jag har en mycket förstående man som låter mig hållas med mina fyrbenta!  

Jag tror att han ser ljuset i tunneln då jag har sagt till honom att snart, mycket snart är det slut tävlat för denna säsongen! Tror jag...


Det är inte lätt att hålla sig undan träningen när man har fyra hundar att hålla igång, och när det flyter på bra! Man vill liksom flyta på den vågen så länge det går...det kommer ta slut det är det enda man vet...  Vi kommer alla till den punkten då man måste vila och snart är vintern här   och då blir det till att vila!


I lördags träffade jag Mats/Christina och Troja samt en "gammal" kompis från brukshundklubben som har skaffat en liten go Flatte valp, Nisse och Aiko! Vi tränade lite markeringar med Troja och Hydra, passivitet för dem alla, och så pratade vi en massa hund och drack kaffe i det härliga vädret!   Kameran kom tyvärr aldrig med så jag fick ta kort på Java och Hydra när jag kom hem...härliga färger i det fina vädret!

 

Hydra och Java...nu skiljer det sig inte mycket i storlek! I stort sett bara grovleken..  

   

Tänk vad roligt när man lyckas "tjuva" bollen från mamma...den här får vi aldrig leka med själva, bara med matte!

   

Lilla Hydra, det busfröet!

 

Åh, så coola Java!


Hemma och åt lite för att åka iväg och träna med Ylva och Rhea. Uppletande, markeringar och vattendirigeringar stod på programmet!

 

Två anfådda damer...Java längst bort och Rhea längst fram. Många tunga kaniner i söket!


På söndagen var det då dags för Hugo´s och min andra lydnadstävling, denna gång på Rödeby Brukshundklubb!

Även denna gången skötte sig det lilla livet bra, 183 poäng och en andra placering!  

 

Även Anna-Lena/Essie och Roger/Indra var där, Indra är inte riktigt färdig ännu för lydnasklass 1, men snart!

Däremot skulle Anna-Lena och Essie försöka "knipa" det sista förstapriset i lydnadsklass 3. Detta klarade dom galant och det var sååå roligt!! ETT STORT GRATTIS TILL ER BÅDA!!! Så duktigt av Anna-Lena och Roger som coach att fixa detta med sin fina hund!!  

   

Väl hemma var det bara att åka till stallet, nu skulle döttrarna och hästen få sig en "duvning"!

 

   

Fina och duktiga tjejer, både två och fyrbenta!


Behöver jag säga att jag väl hemma somnade i soffan?!


//Malin




Av Malin Ullström - 7 oktober 2013 09:13

...för hundarna från Öljersjös!!  

Gunnar har varit och tävlat DM i bruks med Mezzo, slutade på en sjätteplacering av totalt sjutton ekipage! GRATTIS och härligt jobbat!!  


Anna-Lena har varit och tävlat på klubbmästerskap i lydnad och rallylydnad med Essie! Slutade på en andra plats i lydnaden och en femte plats i rallylydnaden! GRATTIS till er också och härligt jobbat!  Specillt roligt är det med rallylydnaden för det har Anna-Lena och Essie inte hållt på med länge!  

 

Sköt om er och era fyrbenta!

Malin

Av Malin Ullström - 5 oktober 2013 16:35

...lydnadstävlingsdags!  

Idag var det dags för lydnadstävling med Kiara och Hugo. Dottern skulle försöka få till ett förstapris med Kiara och det är efterlängtat, eftersom hon vid två tidigare tillfällen saknat ett ½ poäng från ett förstapris.  

Nu har dom verkligen varit superduktiga, men när dom kommer till tävlingsplanen så är det som om luften går ur Kiara....

Tack o lov så satt förstapriset där idag, bara med en ½ poäng över MEN det klarade sig!!!  

En tredjeplacering och en nöjd matte!

 

När vi åkte hem sa dottern, att nu får det nog vara färdigt med lydnadstävlingar. Hon ska testa något nytt med Kiara, vi får se vad det blir...  

Ett STORT GRATTIS till två duktiga tjejer!!  


Då var det debut för Hugo och mig i lydnadssammanhang!

Han har skött sig bra på träningen, men det slog mig att vi inte tränat platsliggning på hela sommaren när vi gick in på planen...Detta hade aldrig hänt för några år sedan, men nu hände det och jag kände mig ganska säker i alla fall!  

Kaxigt? Nej, jag tror nog att jag har börjat landa i det här med tävlingar på ett annat sätt...man älskar sina hundar hur det än går!  Mest nervös när dottern ska in!!

Det gick riktigt bra, 184.5 poäng, och en förstaplacering!! Duktiga och fine Hugo!

 

Kan det bli en bättre lördag?!

Malin

Av Malin Ullström - 4 oktober 2013 21:55

... om att vilja och att inte ge sig, både vad det gäller hund och förare!   Har man viljan, ja då kan man det mesta!!  

Igår kväll kom min pappa hem med en nyskjuten gås, 5 kilo tung och STOR.

När Kiara, Java och Hugo hade fått pröva på den ett par gånger så släppte jag ut Hydra. Mest för att hon skulle få bekanta sig med lukten.

Hon sprang fram mot den med raggen rest, tog ett varv runt den i full fart, kom bort och hälsade på mig och sedan var det full attack...Denna lilla stjärna förvånar matte med att kasta sig över gåsen och kommer bärandes med den!!! Det ni, där kan man prata om vilja, endast 6 månader gammal!!

Helt chockad måste man ju bara göra om det en gång till...inga problem, och Hydra stolt som bara en labrador kan vara när dom bärgat en fågel!  


Självklart var jag ju tvungen att testa detta i dagsljus också, och då var yngsta dottern med och fotograferade!  

          

Vad månne det bli av denna lilla stjäna?! Hydra och hennes gås!


     

...och här kommer Java i full fart!


Storleken har ingen betydelse, det har Hugo visat!

       

Matte´s fine gosse!


Kiara, ja, hon ska alltid göra allt snabbast! Duktig är hon också!

           

Detta är livet för en labrador och en matte!  


Önskar er alla en härlig helg!

Malin

     

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards