oljersjo-kennel

Alla inlägg under januari 2014

Av Malin Ullström - 31 januari 2014 21:28

...prata mer om snön för den kommer snart att försvinna!   Nu gäller det att man hittar olika sätt att träna eftersom det på vissa ställen är snö upp till knäna...  


Så fort plogbilen hade varit här och plogat, vi har det så fantastiskt att dom plogar vår uppfart...kan bero på att det är som en väg!  Ja, då tog jag ut Hydra och Java för lite träning. Hydra tycker det inte är så roligt att hämta dummiesar som är snöiga och jag vill inte att hon håller dem som en kråka, så då gäller det att hitta alternativ!!

Kanindummiesen togs fram och jag kan med STOR glädje berätta att det var min själ skillnad...full fart ut, pang på dummiesen, höll den jättefint och in i full fart! Härligt!   Ska se om jag kan sätta fast lite gåsvingar på de andra dummiesarna imorgon! Kanske dags att köpa en sådan fin dummies som Ylva och Rhea har...en fasandummies!!  


Java, som jag nu ska försöka få till dirigeringarna med, är snabbtänkt. Har kört lite stoppsignaler på linjetagen...sådär två gånger för tre veckor sedan...Vad händer? Jo, hon har INTE den farten ut på linjetagen som hon brukar...tänk om, tänk om!! Självklart...ut med dummiesen, stoppsignal vid sidan, lämna Java, inkallningssignal och en stoppsignal för att sedan berömma! När jag sedan ser att hon kopplar och lugnt står kvar skickar jag henne på, "UT"! Gick strålande och avslutade med raka linjetag!  


Dessa små övningar tog inte mer än 15 minuter, och det blev så bra!!


Vi måste lära oss som hundförare, det är inte kvantiteten utan kvaliteten som gäller!


Läste i Brukshunden nr 1 2014:

Hitta din tid till träning


(Kan förstås inte låta bli att skriva av en liten tipsruta där det stod!)


* Inventera din fritid-vad lägger du din tid på just nu?

* Bestäm dig för hur stor del av din fritid du vill lägga på hundträning.

* Håll fast vid det du bestämt dig för genom att skapa en daglig träningsvana.

* Arrangera miljön hemma så attt det blir lätt att komma igång.

* Ha realistiska målsättningar utifrån hur livet ser ut just nu.


Lycka till aliihopa!

Malin


Avslutar med ett par bilder från Gunnar med fyrbenta!

 

Plexus i full koncentration! Nu har han växt ikapp sin morbror Mezzo i höjden, vad ska detta sluta?!  

 

Mezzo, Plexus och Smallie...man kan ju fundera på hur Gunnar har tränat in de olika hundarna att titta åt olika håll?!  




Av Malin Ullström - 26 januari 2014 21:36

 ...det bara att börja skotta igen! Nu har snön börjat falla ordentligt och jag har redan hunnit med att skotta alla hundgårdar och gångar här hemma, två gånger!!    Så typiskt...man kan nästan tro att min man vet om detta...andra gången han åker iväg och det börjar snöa!! Inatt åkte maken och sonen till Lindvallen för skidåkning med sonens klass. Så mysigt för dem och självklart ska vi tjejer här hemma ha lika mysigt! Vi började med att åka till Ikea, sedan promenad med de fyrbenta, och ja... det var nu det mysiga tog slut, det var snöskottning för hela slanten!! Jag tycker verkligen inte om att skotta!!  Min lilla pappa sa att jag kunde strunta i det...men det fungerar inte!!


Hundarna verkar tycka det är helt underbart med snö...

   

Hugo i sitt fina Hurtta täcke, kan varmt rekommenderas!  


//Malin

Av Malin Ullström - 25 januari 2014 22:09

...runnit iväg i en farlig fart! Maken har varit i Japan med jobbet och då blir det förstås lite extra att pyssla med här hemma. Tack och lov har jag tre duktiga barn som kan hjälpa till med djuren här hemma!  

Abstinens på hundträningsfronten..."akut" ringde Kristina som kom en sväng med Elee idag! Vi tränade markeringar och linjetag, gick väl både upp och ner...dock slutade vi när vi var på topp för dagen.

Presenterade apportkastaren för dem idag. Det gick också mycket bra, Hydra fattade snabbt vad som väntade. Elee hade först fullt sjå med att titta på mig så det var ju lite svårt att se vad dummiesen "damp" ner, men andra gången gick det mycket bättre!  

   

Lite skönare ute idag...det blåste inte så mycket!


Nu höll jag ju på att glömma...idag har Saga och Enya varit på besök medan matte flyttade in i deras nya lilla hus. Spännande med nytt hem och vi önskar er LYCKA TILL!!  

 

Hela ligan samlade på promenaden, 6 st med på hela promenaden!  Phu....men bra gick det!  


//Malin




Av Malin Ullström - 22 januari 2014 20:41

... det går! Inte bara barnen som växer så det knakar...Idag fyller vår lille Hugo 2 år!  

 

När han är utomhus så är det full fart som gäller, men inne är han som en filbunke...och älskar sin bädd!  


//Malin

Av Malin Ullström - 19 januari 2014 15:41

 ...precis när man hade hopp om våren, ja, då kom vintern.  

Tack och lov har vi inte fått så jättemycket snö, men som alltid blir det förskräckligt kallt eftersom det nästan allt blåser i Karlskrona!  


Skam den som ger sig för lite kyla...packade termosen, hundarna och dummiesarna och åkte till jaktstugan. Där mötte Kristina, Mats, Ylva och Nisse upp med fyrbenta. Idag tränade vi markeringar, minnesmarkeringar och linjetag. Dock blev det inte så lång träning för vinden var kall....


Jag tycker dom sköter sig rikltigt bra, Java´s små valpar!  Speciellt bra går det när deras mattar och hussar är skärpta, så ni kan aldrig skylla på hundarna att det inte går bra. Det är bara "handhavande" fel!!  


Funderade faktiskt om jag skulle göra så att vi filmar er...det gjorde min käre make en gång när vi var i vild diskussion vad jag hade gjort och inte hade gjort. Nu är jag lite äldre och faktiskt ganska mycket ödmjukare...så jag vet vad jag pratar om i detta fallet...Hunden har aldrig fel!!  


  

   

Lilla duktiga Troja, hon verkligen älskar detta! Duktig tjej och till slut var även husse duktig, nu kan ni allt skryta för matte!  


        

Kristina och lilla Elee, eller stora...hon är en av de största tikarna idag! Så fokuserad och även hon älskar att apportera.

Nu ska matte och hon bara träna avlämningar, och det fungerade riktigt bra innan hemfärden! Heja!  


Ylva och Rhea hann inte fastna på något kort idag, men bra gick det!!  


För Nisse och Aico var det ömsom vin och ömsom vatten. Aico är en härlig liten flatte hane som är mycket glad över livet! Dock är han inte så gammal så ibland blir det inte riktigt som husse tänkt sig, men bara kämpa på Nisse!    

     

Fina avlämningar, dock tyckte han inte om att få snö på dummiesen!  


Ja, något kort på Hydra och Java in action blev det inte eftersom jag glömde lämna över kameran...


Väl hemma blev det en promenad i snön på sjöängarna, mysigt men det bet ordentligt i kinderna!

       

För en gång skull, samlade...

     

Hydra i full fart!  

   

Hugo...still för ett ögonblick!  

   

Ha, ser ni strålarna?! Dom är inte framme så ofta nu...     


Hoppas ni alla mår bra och att ni har fått njuta av helgen!

//Malin


Av Malin Ullström - 15 januari 2014 20:45

...saker nästan varje gång det jagas med Vajo!

Idag sköts det ytterligare ett vildsvin för Vajo, denna gången en fin gris på ca 40 kg! Familjens goa vän och pappas jaktkamrat sedan många år, Lennart, fick idag äran att skjuta för Vajo.


Dock var det en stor svart gris som jagade Vajo, så han är trött ikväll...tur att han är snabb!  Tyvärr inget skott tillfälle...  

 

Ingen bild från dagens jakt. På bilden är Lennart´s tik Nilla med, som kommer från samma kennel som Vajo!


//Malin

Av Malin Ullström - 12 januari 2014 20:20

...helg är till ända. Igår lovade jag döttrarna att åka till hästen för att de skulle kunna rida en sväng, sagt och gjort stuvade jag in döttrar, hundar, ridsaker och en massa dummiesar i bilen. Allt för att ta till vara på varenda stund av dagens ljus...  

Först en promenad i skogen med de fyrbenta medan hästarna fixades till av döttrarna, ner till ridvolten och givetvis började det ösregna efter en stund. När alla var nöjda med ridningen blev det snabbt tillbaka till stallet och jag fortsatte in i skogen för uppletande och för att träna stoppsignal med Java.

Väl hemma var vi dyngsura, och gjorde inte mycket mer nytta den dagen...nja, det är klart, stryktvätten försvann!!

Vad jag ska få mycket tid över när barnen flyttar och tvätten minskar!!!  


Idag var jag uppe med tuppen och packade ner kaffe och smörgås i ryggsäcken. Java och dummiesar packades in i bilen och vi körde till "retrievergänget" för att träna jakt!!


Ännu en söndag med många goa tips och mycket bra träning! Jag ska börja skriva ner övningarna, så bra!!!  


Jag har kommit till den tidpunkt där jag känner att jag måste utveckla mig mer i den här sorterns träning och då är det så bra att få möjligheten att träna med människor som har hållt på med det här så mycket längre än jag!! Förhoppningsvis kommer jag att kunna dela med mig något tips till dem framöver!   


Väl hemma blev det en riktig "skurardag", bilen, hundarna, huset, hundhuset och tvätten....nu kom det igen...den där tvätten!!  


Hoppas ni alla haft en bra helg, nu börjar det bli ljusare ute! Härligt!!!

//Malin

Av Malin Ullström - 10 januari 2014 17:19

...wachtel valpen har nu hunnit bli 6 månader. Hon är en mycket trevlig liten tik som älskar att apportera! Snart skall vi träna in det ordentligt, tänkte hon skulle kanske få hänga på när vi tränar labradorerna!  

Hon är en mjuk liten tik, men vi hoppas att hon tuffar till sig lite! Ibland behöver man vara tuff i skogen....


Idag när pappa och mamma var ute och promenerade med Troja och Vajo, så sprang det upp en hare framför dem. Troja såg inte när den sprang iväg, men hittade löpan och sprang efter, och till och med skallade ett par gånger. Duktig liten tjej!

 

Sydvindens Troja!


Önskar er en härlig helg!

//Malin

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards