oljersjo-kennel

Alla inlägg under oktober 2011

Av Malin Ullström - 26 oktober 2011 20:44

... i eftermiddags kom Nina och hennes jaktgolden, Ebba, på besök.

Vi tränade lite uppletande, linjetag och stoppsignal med en liten bakåt dirigering!! Det gick jättebra!

Ebba som inte tränat mycket jakt, tyckte det var jätteroligt! Mitt i all träning kom min lilla pappa och tog Kiara för lite riktig jakt i Öljersjöviken! Hon blev mycket glad av att få följa med honom, då vet hon att det blir mycket roligare!!


Riktigt imponerad blev jag av Java på stoppsignalen/dirigeringen, blixtsnabbt förstod hon detta!!  Superduktig tjej!!

När mörkret föll så kom pappa och Kiara upp med en and. Kiara hade apporterat denna från båten, och det hade gått riktigt bra! Duktig tjej!!


Ja, då var det dags för "ungdomarna", Java och Ebba, att få testa på varm, nyskjuten fågel!!  

Kan berätta med stolthet att dom klarade detta galant!!!

Lugnt och sansat med ett bra apportgrepp tog dom in den gång, på gång!!! Härliga flickor!!  


Nu mår man så där, jättebra!!

//Malin

Av Malin Ullström - 24 oktober 2011 19:19

... kolla in den här killen!!  

   

Underbart att se hur fin Mezzo har blivit!! Inte alls så att han inte var fin innan....  , men nu har det blivit lite mer "hund" av honom!

Husse Gunnar har nog fått den där hunden han sökte, när han ringde mig och sa att han ville ha en hund med "krut" i!!

Mezzo tränar både bruks,jakt och lydnad med husse Gunnar!

 

Tack snälla för alla fina bilder!


Kram Malin

Av Malin Ullström - 23 oktober 2011 15:22

... hundhelg!

Igår vad lilla Rhea och hennes nya familj och hälsade på!

Jätteroligt att träffa henne och hon verkar trivas utmärkt!   Vi var ute och tränade de fyrbenta i lite olika apporteringsövningar, och jag tycker att dom skötte sig utmärkt! Roligt att Rhea och hennes nya familj vill vara med och träna!


Idag hade vi lydnadsträning med mina "kursare". Strålande väder och finbesök i form av Nina och jaktgolden Ebba!  Roligt att ni kom och hälsade på!

Själva träningen idag var väl inte riktigt på "topp", men det kan det inte alltid vara!  Kanske berodde det på att jag var ordentligt förkyld...


Anna-Lena och Essie stannade lite till för lite apporteringsövningar och spårträning.

Detta tyckte fröken Essie var mycket roligt!! Lite för "taggad" i början av apporteringen, men det släppte senare. Vi tränade passivitetsövningar vid apporteringsträningen, och till slut kopplade hon av!

Detta är något man INTE får glömma, roligt att träna och det händer alltid något, men ibland får det inte hända något....

 

Det här med spår verkade falla Essie i smaken. Nu är det bara att träna och läsa på ordentligt, Anna-Lena! Snart kommer Gunnar, och då får vi förkovra oss ordentligt!!  


Hoppas ni alla har en härlig söndagseftermiddag!

Malin

Av Malin Ullström - 16 oktober 2011 19:53

... helgen.

Ja, så var det bestämt. Eftersom Rhea inte hade fria hörftleder, fick hon idag byta familj.

Det är ju tyvärr så här med "hunderiet", att ska man hålla på med avel så kan man inte behålla alla hundar som inte håller "måttet". Inget roligt beslut, men man får göra det bästa av situationen. Allt för Rhea´s skull!!


Så idag flyttade hon till en familj som jag tror kommer passa henne utmärkt!!  Hon kommer att få träna lydnad, lite jakt och kanske lite spår också, men framför allt kommer hon få det bra!

Detta är en familj som jag känner att vi kommer ha kvar kontakten med, och hon kommer att bo granne med sin kompis Abbe!!

 

Jag önskar er lycka till med lilla Rhea, Svea!!

 

Kram Malin

 

Av Malin Ullström - 16 oktober 2011 19:38

... till ända!!

Igår var det dax för jaktprov i Ystad, tyvärr inget bra resultat, men en härlig domare och fin kritik!  Underbart väder och härlig stämning!!

Efter Kiara´s och min insats eller vad vi ska kalla den, kom domaren fram till mig och sa: " Du har en mycket duktig och fin hund, men det fungerar inte när du är nervös"!

Precis som om jag inte visste det...  Nåja, det är ju precis som Mirjam sa, "Du lär dig". Känns lite bättre att veta att det inte bara är jag som har konstaterat att det är handhavandefel...Skönt att det inte är hunden det är fel på!


Nåja, en underbar vän hade jag med mig på detta äventyr. Tack, snälla Majsan för att du följde med, hoppas du inte blev avskräckt!!  


Uppe med tuppen även idag! Lydnadstävling i Rödeby. Även denna dag, underbart väder, härlig stämning och härliga resultat!  Tyvärr inget förstapris för lilla Java idag, men det var faktiskt bara lite otur... vi lyckades nolla ett moment.Fina poäng och fina ord från domaren!


STORT GRATTIS TILL MALIN OCH ABBE SOM IDAG TOG SITT LYDNADSDIPLOM I LYDNADSKLASS 1!!! Härligt!!

 

ETT STORT GRATTIS TILL EMELIE OCH MOA SOM KNEP SITT FÖRSTA FÖRSTAPRIS I LYDNADSKLASS 1!! Härligt!

 

Jag är så stolt över er!! Nu får ni allt börja dirigera mig och Java!!  

 

Kram Malin


Av Malin Ullström - 13 oktober 2011 07:10

... vilken underbar morgon det är i dag! Solen håller på att gå upp och det är bara 2 plus grader ute!! Japp, hösten är här!  


Nu måste jag förstås berätta, igår kom det sista röntgenresultatet!

Mezzo, höfter A och armbågar ua, UNDERBART! Grattis, Gunnar!


Den här kullen blev en riktig "jackpot", och det känns ju riktigt härligt, eftersom det är min första "egna" kull! Alla dom andra kullarna som min pappa har haft, har man liksom bara hjälpt till med "markservicen"!


GRATTIS till er allihopa!!


Kram Malin

Av Malin Ullström - 9 oktober 2011 20:57

... undan!

Idag var det dax för Essie´s MH!! Detta klarade hon galant!

Grattis till er härliga och duktiga hund!


Kram Malin  

Av Malin Ullström - 8 oktober 2011 20:49

... i höstmörkret!

Idag var det tävlingsdax igen!!  Ja, nu har vi snart allihopa fått smak på det här med tävling, och så kul vi har det tillsammans!!! Nu väntar vi bara med spänning på Majsans, Gabriellas, Johannas och Amandas debut. Sker det inte nu i höst, så kommer det en vår...


Denna dag gick också mycket bra!!

Julia/Kiara, jag/Java, Anna-Lena/Essie, Malin/Abbe och Emelie/Moa, åkte till Ronnebys Brukshundklubb för ännu en start i lydnadsklass 1!!

Trots att vi mer eller mindre, både förare och hundar inte riktigt var på "hugget", så gick det mycket bra!

Anna-Lena/Essie, Julia/Kiara och Malin/Abbe tog hem sina andra förstapris!!!

GRATTTIS TJEJER!!  

Emelie/Moa, debutstart med 157,5 poäng, inget förstapris men..!! HÄRLIGT JOBBAT, EMELIE!!  

Java och jag fick tyvärr inget förstapris denna gången, men jag är ändå nöjd med henne!! Duktigt tjej med lite otur idag!!!  


Nu laddar jag om för sonens 13-års dag imorgon!!   Bullarna och tårtan färdigbakade, presenterna inslagna....det ska bli så roligt att väcka honom imorgon, denna dagen har han väntat på länge!!!


Sov gott!

Malin 


Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards