oljersjo-kennel

Alla inlägg under december 2012

Av Malin Ullström - 31 december 2012 11:26

... på 2012!

Ett härligt bra år, både för familjen, jobbet och mina underbara valpar med deras ägare!

Tänk vad bra det har gått för oss alla!!

Jag vill tacka mina valpköpare som är så duktiga med sina fina hundar, tränar på ordentligt med en härlig entusiasm, tävlar och presterar otroligt fina resultat!! Tänk att de flesta skulle inte tävla...och för en del av er vad det er första egna hund!!

Ni har tillsammans med era hundar visat framfötter och tassar både i jakt, viltspår, lydnad, bruks och vi får absolut inte glömma Intenzo som arbetar som ledarhund...varje dag! En del av er har gjort MH med fina resultat och alla är friska i sina leder!! Ja, vilken sammanfattning!!!  Jag är så glad och stolt över er alla!!

          VILL HÄR ÖNSKAR ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR TILL ER OCH ALLA MINA HUNDVÄNNER!!!

                                                HOPPAS  NI ALLA FÅR ETT FANTASTISKT  ÅR 2013!!

                                                                        MALIN MED FAMILJ

  


Av Malin Ullström - 30 december 2012 16:50

... vädret har varit bättre men idag tog vi oss en långpromenad i skogen medan det öste ner. Nu är det ialla fall snart ingen snö någonstans, drivorna har nästan försvunnit.

Hundarna och jag har varit ute hela dagen och städat lite på tomten...nästan så att man fick liiiite vårkänslor när jag hittade en liten maskros...  

Väl inne sover de fyrbenta som små kringlor i korgarna, och jag rensar bland alla kort...så kunde jag ju inte låta bli att lägga in dessa från i sensomras!

//Malin

   

Maja och Gustav...radarparet!

 

Mor och dotter leker!

     

Java...stolt vinnare!

 

Blöt cockerspaniel!

 

Matte´s fine Hugo!

  

        



Av Malin Ullström - 29 december 2012 17:05

... några minusgrader och sol!  Visst blir man så glad och så mycket piggare?!

Kastade mig från jobbet så fort jag kunde, och bestämde mig på vägen hem att idag var det Hugo´s tur för lite träning.

Jag har tränat Java de senaste dagarna nu, och tyvärr hinns det inte med alla hundarna eftersom ljuset försvinner ganska snabbt, än så länge... Äldsta dottern har tränat Kiara i lydnad och lite apportering så henne behöver jag inte bekymra mig över!


Nåja, väl ute med Hugo hann jag med både stoppsignaler och markeringar samt lite sök! Han var riktigt duktig och sprang in i snåren och letade, utan bekymmer över taggarna...  

 

 

 

Idag har det inte blivit någon träning...regnet har öööööst ner hela dagen! Lyckades dock "pricka" in 1½ timmes promenad då det var uppehåll...

Vi får hoppas på lite bättre imorgon!


//Malin

Av Malin Ullström - 27 december 2012 21:38

... kan svänga! Från flera decimeter med snö till barmark på ett par dagar, härligt! Visst, hundarna är ju inte för fagra men man kan ju träna igen, och man slipper "stå på huvudet" och slå halvt ihjäl sig!

Mysigt med snö vid jul, men nu gör det inget att det försvinner!!  

Julen i Öljersjö har varit väldigt lugn och avkopplande, precis som det ska vara!


Igår hade jag långväga besök av Maria/Forza och pojkvännen Tobias, som är bosatta i Jokkmokk men var på besök i närheten!! Även Anna-Lena/Essie var här och hälsade på, lika trevligt som vanligt!!


Det är ca 1½ år sedan jag träffade Maria och Forza, men lilla Forza kände igen mig och blev sååå glad! Det värmer kan jag tala om, att alla "mina" valpar blir så glada varje gång dom ser mig!


Jag blev så full i skratt...så lika Essie och Forza är! Forza är lite större och lite längre, men så lika!  

 

Kolla in dom här damerna, både två och fyrbenta! Visst är dom tjusiga?!


Vi hann med att träna uppletande, närsök och lingetag med alla våra "flickor", så roligt!


Maria och Forza har inte tränat mycket apportering eftersom dom inte har någon direkt nytta av det där dom bor. Dock är dom riktigt duktiga på viltspår och Forza kan numera titulera sig Svensk Viltspår Champion!

Vad det gäller apporteringen så var det inga större problem, dock får dom i läxa att träna avlämningar och lydnad till nästa gång!  


Vad det gäller den andra "donnan" så har det blivit så mycket bättre! Dock är Anna-lena och jag vääääldigt lika...så kritiska, och har liiiiite svårt att se framstegen! Ni är så duktiga, Anna-Lena!  


Java...jag var faktiskt jättenöjd! Avlämningarna börjar lossna bättre nu...lämnade av rakt framifrån istället för att sätta sig "fot". Det tar sig... sakta men säkert, inte så lätt att lära om när matte har fått för sig att ändra saker och ting...  


     

Essie och Anna-Lena in action!

       

Forza och Maria in action!

Hoppas det inte dröjer så länge tills vi ses igen!


Så härligt, idag hanns det med mer träning! Denna gången kom Malin/Abbe och Ylva/Rhea på besök!

Jag är så glad för alla mina träningskompisar och vi har det så trevligt!   

Hundarna och förarna nöjda efter denna dagen också, lite smutsiga var vi allt... men det är tur att allt är tvättbart!!


Sköt om er!

Malin


Av Malin Ullström - 23 december 2012 15:42

...åh, så härligt det är!

Julklapparna, skinkan, sillen och julgodiset färdiga, granen klädd och hundarna har fått sin långpromenad idag också! Härligt!  Snön ligger tjock ute och det viner faktiskt en del runt knutarna, inget direkt träningsväder, men jag har lyckats träna lite apporteringsövningar och lite lydnad med Java och Hugo...i garaget, och med en gammal matta  som underlag så fungerar det bra! Det går ju inte att tjura ihop pga av snön...eller?

Önskar er en härlig "lille julafton"!

 


Av Malin Ullström - 17 december 2012 17:01

...väntar på ett löp, ja, då händer det inget!  


Lilla Java skulle löpt i slutet av oktober/början av november...har hon gjort det ?

Nejdå, nu håller hon på sin kropp bara för att matte vill att hon skall börja så snart som möjligt! Hon har väl inte vid något tidigare tillfälle gått över tiden!!

 


Kiara däremot, ja, hon skall ju egentligen inte löpa förrrän i januari/februari, men jag tycker nog att det verkar komma tidigare...


Ja, det är väl som talesättet, "den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge"! Nåja, om det nu blir några valpar, så blir det perfekt för de nya valpköparna!


//Malin

Av Malin Ullström - 14 december 2012 16:23

...njuta av snön medan den är här...eller?!

 

Kan ni se vad detta är??? Jooo, en väldigt lycklig cocker spaniel som älskar snö!!

   

Det är tur att han har en lillmatte som också älskar snö, dom är ute i timmar!!


Själv hade jag gärna haft barmark, så man kunde träna ordentligt! Nu får man leta upp ett skottat ställe och träna lydnad och dirigeringsövningar. Det är inte så illa det, för det behövs verkligen!

Dock har det varit lite för lite tid, man har ju julpysslat också...

 

"Bruce" (som Kristina har döpt honom till) blev hyfsat bra i år...kanske lite för slimmad för att vara julbock, men bättre det än för tjock!! Lederna håller bättre då!  


Önskar er en riktigt go "fredagsmys"!

//Malin



Av Malin Ullström - 9 december 2012 21:10

... gått åt att skotta och julpyssla!   Inte mycket till hundträning men hundarna har inte sett ut att lida!

Mycket lek och bus i snön!

       

Java har kommit på ett alldeles eget sätt att dra lillmatte i pulkan... varför använda sele när man kan dra den med munnen istället!  


Vår senaste familjemedlem har växt till sig ordentligt, och nu utforskar han tomten med spänning varje dag!

 

Visst är han fin vår "lille" Hjalmar!


//Malin


Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards