oljersjo-kennel

Alla inlägg under februari 2011

Av Malin Ullström - 25 februari 2011 19:17

.... jag blev full av inspiration av övningarna Mirjam visade mig, så nu kör vi så det "ryker"!!

Idag har jag haft semester!!  Egentligen skulle jag åka in till staden med min äldsta dotter för en shoppingtur...men hon ligger nerbäddad i riktig förkylning! Trots förkylningen, bad hon sin mamma om lite ärenden i stan...så det fick bli en tur dit i alla fall!    Kände inte för detta idag!! Väl hemma tränade jag hundarna på dirigeringar och stopptecken och dom skötte sig alldelses utmärkt! Jag får bara inte glömma att lilla Java inte är så gammal, skynda långsamt, långsamt ...

Sedan blev det en tur till lilla hästen...han har börjat fälla "kopiöst"!! Jag hoppas det är ett vårtecken... eller vad tror ni!!!!


Önskar er riktigt fredagsmys!!!

Malin

Av Malin Ullström - 24 februari 2011 19:10

... gick utmärkt!

Igår åkte hundarna och jag till kennel Carmal´s i Nymölla för att få lite träningstips av Mirjam.

Det är så trevligt att komma till Mirjam och Anders!!  Önskar jag hade bott lite närmre... eller det är kanske skönt för dom....


När man tränar mycket ensam så "lägger" man sig till med lite olater, så det är bra att få komma iväg så här och få sig en "uppsträckning"!!

Hundarna skötte sig utmärkt och jag är mycket nöjd med dem!! Trots en massa kanindoft och kaninhålor, så lyssnade dom på matte! 


Det var förstås extra roligt att Mirjam tyckte att alla tre hundarna var mycket duktiga!!!

Så nu är det dax....för prov, jag börjar med Kiara!!   

Hoppas snart att vintern släpper greppet....


Sköt om er!

Malin

Av Malin Ullström - 21 februari 2011 19:20

...efter helgens övningar!

Hu, vad helgerna springer iväg, det som är positivt är ju att snart är det vår!

(Det är så kallt så man håller på att "krevera", - 7 grader och blåst, det går rätt in i märgen! Så nu börjar man känna av den begynnande förkylningen.....)

Helgen har varit helt underbar!!! Umgänge med familj, hundar och hästar i en enda salig röra!

I lördags var jag ute och gick med dottern och hennes lilla häst i det strålande vädret, kallt men härligt!

När vi väl kom hem var min man och jag ute och gick med hundarna i skogen och på sjöängarna. Hundarna var "sjövilda" och sprang som små "tokingar"... då det helt plötsligt far upp en hare....

Herregud, vad labradorer kan springa...jag skrek i högan sky åt dem att stanna...och dom stannade!!! (Det var nästan så haren stannade också!)

Prata om att vara stolt!!!  

Väl hemma så plockades det fram dummiesar och vi tränade linjetag och stopptecken, det gick alldeles utmärkt!

  

Enda chansen att få dem på bild, är att få dem att sitta!! Annars har man dom aldrig samlade!

Söndagen bjöd även på ett härligt solsken men kallt...

En arbetskamrat och Malin/Abbe var här och tränade lydnad en stund på förmiddagen. Det är så roligt med Abbe (och Malin) han tycker det är så roligt att komma hit så han "tjuter"! Tyvärr hade jag inte med mig kameran ut, men det kommer bilder så småningom!!

Ja, sedan var det en tur till stallet igen!

Yngsta dottern och jag skulle ut och rida tillsammans, för första gången!!

Hon var så orolig för sin mamma, så hon pratade knappt på hela ridturen...japp, då har det gått långt!!

När jag frågade henne varför hon var så tyst, sa hon "Mamma, jag är orolig att du trillar av".... Inga höga tankar om sin mamma....  

  

Nåja, jag tycker i alla fall det gick utmärkt! Jag har faktiskt inte suttit på hästryggen på tre år, men det fanns där i ryggmärgen, eller kanske inte...musklerna, var har dom tagit vägen.....  

Väl hemma, så åkte hundarna ut på en träningsrunda...

Uppletande, linjetag och stopptecken, dom var jätteduktiga!!

Min lilla pappa frågade mig "Vem är bäst"? Kan jag faktiskt inte svara på...dom är mkt duktiga alla tre, sedan har dom olika starka sidor...som vi alla har!


//Malin



Av Malin Ullström - 12 februari 2011 20:41

...det blev idag! Inte trodde man att det skulle bli sol idag...igår kväll, drog det in ett oväder med regn, snö, blåst och till slut kyla.  Det här vädret, ja, det kan man prata om till leda...

Så steg man upp idag och då var det nästan -9 grader kallt och strålande sol. Till min stora glädje hade det inte kommit så mycket snö...

Förmiddagen tillbringades med vår lille foderhäst Tulle. Dottern har börjat rida honom lite smått, tyvärr är det fortfarande ganska halt på vägarna. Den här lille hästen har gått rakt in i hjärtat på oss! Det är inte bara dottern som tycker det här är kul!! Att mocka i stallet är som rena rama meditationen, och att följa med på ridturerna, än så länge till fots, är rena rama powerwalken!!! Tulle är väldigt kvick i benen!!  

  

Efter stallet så väntade tre ivriga labradorer på sin tur!!

Vi började med en promenad i det fina vintervädret!  

    

Tänk, det dröjer inte länge förrän vi kan träna vattenapportering!! Även att det känns länge....

  

Här sitter/ligger dom tre små damerna och väntar på att få träna...  


Idag tränade vi linjetag och lite dirigeringar, samt stopptecken.

Rhea gick utmärkt idag, hur roligt som helst att träna henne när hon är så här samlad och lyhörd. En underbar hund helt enkelt, skall bli roligt att se hur hon utvecklas!! När hon löpt färdigt skall vi ner till Carmal´s och visa upp hennes färdigheter!

Lilla Java, så lik sin mamma! Denna lilla damen får man försöka hålla så lugn som möjligt för hon vill så mycket! Även hon en underbar hund, alltid så positiv och älskar att jobba med matte!!

Kiara skötte sig också utmärkt idag, fast det visste jag att hon skulle göra...lite kaxigt kanske?! Linjetag, dirigeringar och stopptecken gick i ett rasande tempo, så snös yrde! Vad hon älskar detta!!  Matte med!!


Imorgon kommer mina "kursare" hit för en stunds träning, vi får hoppas vädret håller i sig!

Hoppas ni alla har en mysig lördagskväll!

Malin

Av Malin Ullström - 6 februari 2011 17:25

... att våren är på gång!!!  

Igår när Majsan och jag var ute och tränade hundarna, tyckte jag att jag hörde en gås... enligt Majsan hallucinerade jag!!!

MEN... idag såg/hörde jag fyra stycken som flög över vårt hus!!!! Tjoho, nu är det på gång!!!

Önskar er en trevlig söndagskväll!

Malin

 

Av Malin Ullström - 5 februari 2011 19:33

... +6 grader och halv storm! Så har det varit på väderfronten idag. Vår infart till huset har varit rena rama isgatan, livsfarligt för både människor och djur! Så jag åkte och köpte tösalt, och strödde ut 25 kg på infarten häromdagen! Nu är snart all is borta!  Tänkte att förhoppningsvis håller sig det värsta ogräset borta också, för det kommer snart !!

Idag har jag hunnit med både att träna hund med Majsan ,städa huset och varit hos Tulle (hästen)! Härligt!!

Träningen med hundarna gick utmärkt. Mina små damer skötte sig mycket bra och jag är mycket nöjd med deras utveckling. Idag skötte sig Rhea utomordentligt!!  Tänk vad roligt det är när både hundarnas och mina hormoner är i balans!!! Lilla Java lär sig snabbt och är "taggad" till tusen på att jobba!!

Majsan små damer, skötte sig också bra idag. Det är så roligt att se Saga sköta sig utmärkt, hon har verkligen mognat!  Vad det gäller lilla Enya, så är hon duktig hon också, vi får bara tänka på att inte gå för snabbt fram med henne!

Nästa helg kommer mina små "kursare" igen, nu ska vi "fila" formen inför vårens träningar. Ska bli mycket roligt att träffa alla igen!  

Extra roligt är att Anna-Lena och Essie kommer för att träna med oss också!!


Hoppas ni alla har en mysig lördagskväll!

Malin

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards