oljersjo-kennel

Alla inlägg under april 2011

Av Malin Ullström - 25 april 2011 19:03

... eller unghundsträff, valparna har ju växt till sig!!

Idag kom Gunnar/Mezzo, Anna-Lena, Roger, Samantha/Essie och Kristina för en

liten träff med träning och "hundsnack". Vi hade turen på vår sida och vädret var underbart!! Ca 20-22 grader och strålande sol, äntligen är värmen här!!  


Kristina var med för att hon tycker det verkar så roligt med jaktträningen, och det är ju just det, det är!!! Kanske blir det en labrador i framtiden...Sedan var hon en riktig "klippa" som tog alla våra kort under dagen!! TACK, snälla för hjälpen!!  


Vi tränade bla markeringar, både synliga och dolda, med och utan skott, linjetag och så fick alla hundarna testa på att apportera fågel. And, kråka, skata och kanindummies!!

 

Gunnar och Mezzo in action!

   

Här kommer Mezzo i flygande fläng!

 

Husse och Mezzo "filosoferar"!

Anna-Lena och Essie på väg ut till ett linjetag!

 

Här kommer fröken Essie!

 

Java och matte på väg ut till vårt linjetag.

Här kommer lilla Java!

Självklart fick Kristina låna Rhea för ett linjetag!!

  Här är vi (nästan) hela gänget!

Essie, Mezzo, Java och Rhea bland alla blommorna!    

 

Kiara på väg in med en kråka!     



Alla hundarna var så duktiga! Jag är helnöjd med allas insats och jag hoppas och tror att alla åkte hem nöjda!!  

Ni har alla mycket trevliga och duktiga hundar, dom har växt till sig bra på alla sätt!

Tack för en härlig dag tillsammans med er!


Kram

Malin med familj



Av Malin Ullström - 25 april 2011 18:53

... vi haft!!  

Igår kom Gunnar och Mezzo hit för ett par träningsdagar här hos oss!

På förmiddagen körde vi igenom hundarna i uppletande och markeringar. Markeringarna gjordes med fågel, både kråka och skata.

Detta gick alldeles utmärkt och alla hundarna klarade uppgiften galant!!

På eftermiddagen kom alla mina "kursare", då körde vi lydnad så det rök om det!

Hundarna och förarna var mycket duktiga och vi hade en mycket trevlig eftermiddag och kväll tillsammans!

  

Tack snälla Kristina, för att du lyckades via mobilen ta ett par kort! Kameran, ja den låg hemma...

Vill bara tala om att det är allt som allt, 11 hundar som ligger platsliggning tillsammans! Duktiga är ni!!


Tack för en trevlig dag tillsammans med er!  

Malin

Av Malin Ullström - 21 april 2011 22:18

... på att glömma!!

Jag fick ju ett härligt mail från Maria och Forza!!

Maria och Forza har kommit med i ett träningsgäng (A-provs träning) i Umeå. Det har gått jättebra och Forza har lyckats imponera både på Maria och instruktören!! Härligt, Maria!!

Detta är förstås extra roligt, eftersom Forza har varit "skruttig" från och till efter ett ormbett i höstas!! Nu får vi hoppas att det bara blir bättre!!!


Maria skickade lite bilder från träningen i vintras.

   


Tyvärr har dom inte möjlighet att komma till vår lilla träff på måndag eftersom Maria har så mycket med sina tentor. Jättetråkigt, men skolan måste ju gå före...vi får ta igen detta till sommaren istället!!

Forza får väl "slappa" istället, nu när matte "pluggar"!! Detta verkar ju inte vara något stort problem för henne...

 

Sköt om er och lycka till på tentorna!

Malin


Av Malin Ullström - 21 april 2011 21:41

.... härligt att vara ledig i detta underbara vårvädret, 18 plus grader och sol, kan inte bli bättre!  

Ledigheten består av hundträning, hästträning, pyssel med hus och trädgård!!

Det där med att koppla av i solen i en solstol, har jag inte hunnit med ännu...men baden baden stolen är framtagen.... ska bara....

I måndags var jag hos Mirjam, kennel Carmal´s och körde igenom Kiara i ett B-provstest. Det gick inget vidare, men tyvärr var det mitt eget fel. Det är så enkelt att vara klok till sina egna "kursare", men när det gäller en själv....  Nåja, det är bara att hugga i på nytt!!

Igår hade vi finbesök av Sofia och hennes barn. Sofia och hennes blivande man äger "Sixten", som är pappa till Java och hennes syskon.

Hon hade med sig tre av sina hundar, bla Java´s halvsyster "Flinga". "Flinga" är ca 1½ månad äldre än Java och dom var mycket lika till utseendet. Det ska bli spännande att följa de här två små damerna! 

Vi hade en mycket trevlig dag tillsammans!! Vi hann med att träna 6 st hundar, ta hand om tre hästar och prata en massa!!

På söndag kommer Gunnar och Mezzo hit. Liten träff på måndag med Gunnar/Mezzo och Anna-Lena/Essie och resten av hennes familj. Det ska bli mycket roilgt att träffa alla igen!!

Denna gången kan vi träna ordentligt, dom börjar bli stora nu,

snart 1-års kalas!!  


Önskar er en mysig skärtorsdagskväll, kanske vi syns...  

Av Malin Ullström - 12 april 2011 20:52

...i lördags hade vi ljuvligt vårväder och hela dagen tillbringades ute med barn och djur!  

Ridtur i skogen med lille Tulle och efter lunchen blev det långpromenad med hundarna. Vad dom älskar att springa i skogen, man blir så lycklig att se dem springa!

Lite nytta fick jag allt gjort... mina fönster fick sig "omgång", så nu ser man ut igen!   

Söndagen gick i hundträningens tecken!!

Först ut med mina egna på morgonkvisten och sedan in till Wämöparken som ligger in mot staden, för lite lydnadsträning i annan miljö.

Turligt nog hade vi fint väder och det var mycket människor i parken, kan inte bli bättre!!

Hundarna och deras förare skötte sig galant!! Självklart var det lite jobbigare med alla nya dofter och intryck, men duktiga var dom!

       Åtta av mina tio ekipage, jag är så stolt över dem!!

Ni är duktiga, men glöm inte...lite varje dag!


  Malin




Av Malin Ullström - 7 april 2011 21:29

VALPTRÄFF, bokad till annandag påsk!!

Tyvärr kan inte alla komma, men Essie och Mezzo med familjer kommer!!

Ni är så välkomna, det ska bli så roligt att träffa er igen!!


  Malin


Av Malin Ullström - 7 april 2011 20:55

... ett bra tag sedan jag skrev några rader på bloggen!!

Jag ska ju vara ärlig och säga att jag har faktiskt inte haft så mycket "hundsnack" och berätta...livet har gått som vanligt i 100 knyck! Barnen, hundarna, hästen, huset, och förstås jobbet!! Jaha, det där jag skrev om hundträning på kvällarna har jag faktiskt inte hunnit med ... inte än... självklart har barnen hunnit vara lite "skruttiga" också och då hinns inte allt med!!

Nog om detta, finns säkert bloggar om barn, sjukdomar, jobb osv, men det tänkte jag inte fördjupa mig i här!!!


Det som har hänt på hundfronten är att "lilla" Java har blivit stor!!   Hon har börjat löpa, tack o lov märks det inte på henne ett dugg, utan hon är lika pigg som vanligt!!  Denna lilla damen skall bli spännande att följa. Hon är fruktansvärt arbetsvillig och har koncentrationen på topp, det är bara att hoppas att det håller i sig!

Rhea är förstås lika underbar som vanligt och jobbar mycket bra!! Häromdagen så tränade yngsta dottern henne på linjetag!! Ni skulle se detta!! Egentligen är jag lite emot detta med att barnen tränar hundarna i de moment jag håller på att befästa, men ibland får man göra undantag!!

Detta gick alldeles utmärkt!!  

Dottern är ganska "drillad" kanske jag ska tillägga, för er som inte vet...hon skickade Rhea på dummies efter dummies!! Rhea hämtade och satte sig så fint vid sidan och väntade på att få släppa dummiesen i handen på dottern!!

Kan berätta att jag blev riktigt varm i hjärtat när jag såg dem tillsammmans!!!


Kiara, ja, hon är en liten pärla, behöver jag säga mer!!


I eftermiddags ville dottern ut och rida, ja, det är bara att "knalla" ut i skogen och självklart var alla hundarna med!! Härligt väder med värme, sol och fågelsång, men det var nog en syn, för vi fick många leenden där vi kom med alla fyrbenta vänner!!


Efter ridturen kom Majsan och hennes små härliga labradorer ut till oss för en kvällsträning!!  Jippi, äntligen!!

Jag tycker att hennes hundar sköter sig alldeles utmärkt, med tanke på att hon inte tränar ihjäl dem!!

Saga har blivit så duktig och lilla Enya har också börjat förstå vad detta med apporteringsträning går ut på!! Heja, Majsan, nu är det dax att "damma" av dem efter vintern!!  


Mina egna små hundar är jag JÄTTENÖJD med, idag fick unghundarna apportera "kallvilt" för första gången. Det gick strålande för dem bägge!!


Sköt om er och njut av våren!

Malin




Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards