oljersjo-kennel

Alla inlägg den 16 september 2013

Av Malin Ullström - 16 september 2013 21:13

...hundhelg till ända!  I fredags eftermiddag kom Anna-Lena/Essie, Roger/Indra, Kristina/Elee och Mats/Cristina/Troja hit för lite träning.

Det är mest passivitets träning och jag tycker det fungerar riktigt bra! De första gångerna såg man hur det lyste i ögonen på de små damerna...vi vill busa!

Det är dock slut med det när vi träffas så här!! Nu har allvaret börjat...i alla fall litegrann!  

    

Visst är dom duktiga!! Hallå, bara 6 månader!

Tyvärr inte så många kort...min fotograf lånades ut till Anna-Lena, så ni får gå in på hennes blogg och titta vidare...  

http://labradorliv.bloggplatsen.se/


Det här med "håll fast" är ett väldigt tråkigt moment men ack så viktigt!! Jag vet att ni tränar med blandade resultat men vill påminna er att träna en kort stund om dagen och bara när ni är på gott humör!! Det får inte bli obehagligt!!

 

Lugnt och bestämt! Glöm inte att tala om att dom är såååå duktiga när dom sköter sig, beröm lugnt och stillsamt!!


När vi hade tränat de yngre damerna var det dags för Java och hennes syrra Essie. En liten "dust" i linjetagens ädla konst...         

      

Full fart framåt!

Det gick bra efter en tjuvstart på Essie och byte av dummies av Java...härligt med kreativa hundar!


Eftersom Anna-Lena och Roger bokat hotellrum för natten, så stannade dom kvar en stund efter träningen och då passade vi på att grilla hamburgare och dricka ett glas vin till det. Härlig fredagskväll!  


Lördags morgon ringde klockan 04.30...är man klok eller??! Funktionär till Elitprovet på Möcklö. Anna-Lena, Roger, jag och Ylva slöt upp med de andra funktionärerna och domaren. När man väl är där så glöms den tidiga timmen bort! Detta är så roligt och så lärorikt!! Att vädret visade sig från sin bästa sida gjorde ju inte saken sämre! 


En mycket trevlig dag med mycket bra ekipage,  och en mycket trevlig domare! 

Hemma ganska tidigt så vi hann med att träna Java och Essie på vattenapporteringarna! Taggade tjejer!!


Söndag morgon...klockan ringer 04.30...är man klok?! Idag var det Java´s och min tur för vår debut i Öppen klass.

Provet gick av stapeln i Bräkne-Hoby och ska jag vara riktigt ärlig så var jag lite fundersam hur detta skulle gå. Java löpte för en månad sedan ungefär...första löpet efter valparna och kändes lite avslagen. Dock såg jag en förändring i fredags och hoppet tändes. Bra är hon det vet jag, men hur bra?


Min fantastiskt fina hund skötte sig med den äran, och jag kände att jag kunde föra henne lugnt och sansat!! Hon fanns vid min sida och hon var stadig och lyssnade på mig!!    Åhhh, vad jag tycker om denna hund!!

Ett bra upplagt prov och duktiga funktionärer och domare. Jag är helnöjd även att det inte riktigt räckte till ett förstapris, hon fick ett andra pris. Java har aldrig simmat i näckrosor och där blev hon trögstyrd så uppgiften klarades inte ut riktigt som var tänkt,  MEN söket skötte hon med bravur och fick mycket goda lovord från domaren!!


Den sammanfattande kritiken lyder:

En mycket trevligt arbetande tik. Inte riktigt klar för vattendirigeringsarbete, tyvärr. I övrigt ett strålande retieverarbete! Väl förd!


Behöver jag säga att jag flyger runt på rosa små moln?!


Sköt om er allihopa!

Malin






Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards