oljersjo-kennel

Alla inlägg under februari 2014

Av Malin Ullström - 23 februari 2014 17:24

...vårdag med mycket hundträning!  

Idag kom Elee, Troja, Sabina och Aiko med hussar och mattar på besök. En härlig förmiddag med många bra övningar som de unga hundarna klarade galant!!  Det märks tydligt att hundarna börjar bli lite äldre och att förarna börjar bli varma i kläderna!!  Det är mycket som ska stämma och det är minsann inte det lättaste alla gånger.

Följsamhet, stadga, inkallning, stoppsignal, inkallning med apport och markeringar hanns det med, och sist men inte minst PASSIVITET!!

   

Kajsa och Troja, rak inkallning!

   

Kristina och Elee likaså!

 

Nisse och charmige flatten "Aiko"! Långa ben har han...och nu menar jag hunden!  

 

Mattias och lilla Sabina. En liten fröken som blir duktigare för varje gång!


När alla hade åkte hem så kliade det i fingrarna...


Tog ut Java och körde dirigeringar. Hon var superduktig, tänk att man kan bli alldeles varm i hjärtat av sin lilla hund!  

Självklart tog jag även ut Hugo och även han skötte sig strålande i dirigeringsarbetet, duktige killen!


Ja, när sedan alla hundarna hade fått sig en duvning...Kiara fick sin i agilityn, så tog jag en härlig promenad i solen med alla hundarna. Nu är våren på väg, gässen sträcker, tofsvipan har kommit och korparna bygger bo!!


Hoppas ni alla har haft en härlig helg!

Malin

Av Malin Ullström - 22 februari 2014 20:46

...lugn morgon, och det är man inte bortskämd med!!

Efter lunch kom Anna-Lena, Roger och Ylva med fyrbenta! För att summera hela dagen...vårväder, sol, duktiga hundar, duktiga förare, många dummiesar och MÅNGA övningar!! Jag tror att vi tränade det mesta, sök. linjetag, passsvitet, skott, markeringar, dirigeringar tja...som sagt många övningar och allt gick mycket bra!

Särskilt glad är jag förstås över att Anna-Lena och Essie, eller mest Essie var tyst idag!!  Så förstås Ylva och Rhea´s avlämningar!! Härligt jobbat tjejer! Roger, du sköter dig strålande med ditt lilla spöke!!  


Tack för en härlig dag tillsammans med er!

   

Här njuter vi i solen...och ja, ni ser rätt! Anna-Lena har lånat Java och jag Essie!! 

 

Vår fantastiske skytt, Roger!

           

    

Anna-Lena och Essie på ett linjetag med 4 kg dummiesen! Vad paff hon blev lille Essie, den var tung!!

     

Rhea och Ylva på tungdummiesen, lilla Rhea hon tycker den är onödigt tung men fixar det galant!

     

Java bevisar för matte att det går att hämta den i ena änden...duktig tjej!

         

Lilla Hydra på väg in efter linjetaget!

         

Roger och Indra klarade sitt linjetag strålande!! Rakt i hand på husse!  


Nu har man fått träningslusten tillbaka, sol, goa vänner och duktiga hundar!!


Sköt om er!

Malin




Av Malin Ullström - 22 februari 2014 09:22

...hundvakt eller hästvakt så är det hamstervakt!

Våra goa vänner åkte till fjällen förra helgen och då flyttade lilla "Chilla" hem till oss. "Chilla" är en liten dvärghamster, och för er som inte vet hur dom ser ut kan jag tala om att dom är småååå!!

   

"Chilla" har varit hos oss vid ett antal andra tillfällen, så vi börjar känna varandra.  Första gången hon var här var jag lite nervös över hur det skulle gå eftersom dom har små varelserna är väldigt känsliga. Kan bryta nacken väldigt lätt, och till och med dö i hjärtstopp vid höga ljud...Tack och lov verkar "Chilla" vara av det hårda virket och har hängt med i två år tror jag...så nu börjar hon närma sig slutet av en dvärghamsters liv...vilket gör mig ännu mer nervös när hon är här!! Inte vill man att hon ska passa på att somna in för gott, hos oss!!

Nåja, hennes familj verkar inte vara nervös och det lilla livet är i full gång! Tänk att en sådan liten varelse har en alldeles egen liten personlighet!!

   

Idag får "Chilla" en ny kompis som jag hoppas att hon uppskattar!!

Våra vänner är just nu och hämtar en mellanpudelvalp vid namn "Lovis", så roligt!! Bilder på denna lilla kavata tjej som jag redan har fått äran att träffa hos uppfödaren, lär komma!  

Tänk, snart är det ett år sedan "mina" valpar föddes och nu har dom blivit så stora och fina! Jag är så glad över att ha kontakt med alla mina valpköpare, och att jag får följa alla valparna framåt i livet!


Hoppas ni alla får en härlig lördag!

//Malin



Av Malin Ullström - 16 februari 2014 18:17

...vår i luften! Inget regn och rusk utan en dag med uppehållsväder och lite sol, dock blåste det ganska mycket, men det är något jag tycker om!   Tänk vad glad man blir så fort det är lite ljusare ute, det här behöver vi!


Idag kom Kristina/Elee och Christina/Mats/Troja hit ett par timmar för lite träning, så trevligt!  


Vi tränade följsamheten och stadgan, raka inkallningar och håll fast med inkallning. Gick riktigt bra! Vi hann även med ett par skott med apportkastaren, duktiga tjejer även där!

       

 

Mats och Troja in action!

 

Christina, Troja´s matte, för tillfället materialansvarig!  

     

   

Kristina och Elee in action!

   

Här sitter Hydra och väntar på sin tur! Duktiga lilla tjej, sitter fint och väntar trots att syrrorna springer med dummiesar och blir inkallade med pipa. "Matte....tja, hon springer omkring som en yr höna och försöker hjälpa de andra...så hon nästan glömmer att jag är med..."   


Härligt att era hundar gick så bra idag! Träna nu på ordentligt till nästa helg!


Glöm inte:

* Raka inkallningar, med pipa.

* Följsamheten i olika terränger.

* Stadgan vid fallande apport som ej får hämtas.

* "Håll fast", med rak inkallning.


När Elee och Troja med familjer hade åkt hem, så tog jag ut Java för en stunds dirigeringsövningar samt linjetag.

Idag gick hon strålande!! Nu känns det inte så hopplöst med dirigeringarna!! Duktiga hund!


Sköt om er!

Malin






     

     

Av Malin Ullström - 15 februari 2014 19:24

...hos Anna-Lena och Roger!   

Idag packade jag in Java och Hydra i bilen och for till Anna-Lena och Roger med fyrbenta för en träningsdag.

Funderade mycket i bilen på vad vi verkligen behövde träna på och konstaterade snabbt att det var förstås den "tråkiga" biten... Följsamhet i terrängen, passivitetsträning och dirigeringar. Det är just det som är tråkigt och som vi aldrig tränar på när vi träffas. Sagt och gjort, så fick det bli idag! Det är bara att ta tjuren vid hornen....  


Kom ihåg en träning för ca 2½ år sedan då jag åkte till Carmal´s kennel för följsamhetsträning. Anna-Lena och Essie var med och tränade, och Majsan och Kristina var med som åskådare. Vi gick runt, runt i en stor ring i terrängen i säkert nästan två timmar...på vägen hem fick jag höra från mina medpassagerare, "Herregud, köra i över en timme för att traska runt i en ring tillsammans med andra ekipage, vad är det för träning?". Idag vet jag att det är väldigt bra träning, och även mina medpassagerare, så det är bara att traska!!!  

   

En styck taggad Essie, som bara fick hämta en dummies idag. Mycket passivitetstäning, men det kommer gå bra nu när matte och hon kommer igång, det vet jag!  

 

Fantastiska Roger! Kastar och skjuter som bara den, en riktig "klippa"!


   

Idag fick vi sällskap av Lena och Viggo, trevligt!

    

        

 

 

 

Lilla Java! Det kommer nog fungera med dirigeringarna...så småningom!  

     

Lilla fina Indra, hon har växt på sig ordentligt! Är som en tonårstjej, långa ben och slimmad!  

   

Lilla fina Hydra, mattes lilla kelgris! Hämta dummies är något hon älskar och tyst och fin vid sidan är hon. Nu ska hon bara växa till sig, i kroppen och knoppen!    


Tack Anna-Lena och Roger för en härlig dag!

Kram Malin

Av Malin Ullström - 13 februari 2014 19:08

...och agilityträning! Tja, så kan man väl sammanfatta de senaste eftermiddagarna. Yngsta dottern har börjat slipa på hennes och Hugo´s agilityform. Snart dags för kurs och sedan hoppas hon kunna starta honom på tävling!  


Försökte ta några bilder på honom med mobilen, men det var inte lätt! Den lilla svarta faran är Hugo!!  

     

Högt hoppar han och han älskar det, men man måste värma upp först!!


//Malin 

Av Malin Ullström - 11 februari 2014 19:47

 ... när det går bra!

Tack och lov är det ljusare på eftermiddagarna, så promenaden med hundarna sker inte i ett totalt mörker nu längre. 

Bestämde mig idag för att gå en sväng med hundarna nere vid sjöängarna och den intill liggande skogen, tycker det är så mycket härligare att gå i skogen än att trava vägen fram. Äldsta dottern följde med och då passade jag förstås på att träna hundarna litegrann.

Släppte Hydra först, lyckliga lilla Hydra med mycket spring i benen. Hon for runt som en galning, så härlig hon är. Trots sina "ryck" lyssnade hon fint på inkallningssignalen och kom som ett skott och satte sig framför mig. Efter en stund släppte jag sprintern i familjen...Java. Mest för att testa av Hydra, om hon lyssnade utan bekymmer när mamma var med. Inga som helst problem, snabbt in och tvärnit framför mig!  Dock är det mycket dofter i skogen nu... gäller att ha lydnad på de små liven! Släppte även Kiara, men det är dock aldrig några problem...hon lämnar knappt min sida!  


Efter halva rundan kopplade jag de svarta damerna och kände mig nöjd med dem! Nu var det Hugo´s tur.

Om Hydra hade spring i benen skulle ni sett Hugo...nu är det ju så att han INTE få gå ifrån mig mer än ca 15 meter!!

Tja, efter en lite uppsträckning och påminnelse så gick det riktigt bra. Lyhörd och lyssnade fint på inkallning och stoppsignal. Dirigeringarna tycker jag fungerar riktigt bra, och när jag stannar så stannar han där han befinner sig!

Duktige killen!  Eftersom man ska sluta när man är på topp så kopplade jag honom och vi fortsatte vår promenad...efter 5 meter så flög det upp två rådjur ca 20 meter bort!

Vi tvärnitade allihopa, alla utom lilla Hydra som blixtsnabbt hade satt sig framför mig, såg de två rådjuren springa iväg.


Japp, ibland ska man ha lite tur...som sagt, sluta när man är på topp!!  Har hitills alltid kunnat stanna mina hundar när det springer upp djur, men någon gång skall väl vara den första...  


Sköt om er!

Malin



Av Malin Ullström - 10 februari 2014 21:08

... nu har jag inte skrivit på bloggen på ett tag, och det beror helt på att jag har haft så mycket att göra!

Förrutom att det föll ytterligare en del snö och att jag har jobbat mycket, så har jag förberett min födelsedag. Ja, så var det sagt...nu har jag fyllt jämt och det firades förstås med fest! Ska man ha över 30 gäster så är det lite att planera och fixa med...men vilken bra fest det blev!!  Det är så härligt att fira med nära och kära!  


   

Hugo och Hydra i den förhoppningsvis sista snön för denna vintern!!

    

     

Dukning inför festen!  


Så med andra ord har det inte blivit så mycket hundträning! MEN...nu ska jag ta tag i Hydra ordentligt. Har faktiskt lagt upp en plan...och då ingår ingen apportering. Det tar jag sedan, nu ska jag se till att hon kommer in rakt på inkallningarna, träna följsamheten i olika terränger, stoppsignalen och att hålla fast apporten i ett bra grepp. 

Tja, nu tror jag att jag har att göra några veckor framåt!!  


Sköt om er!

Malin

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards