oljersjo-kennel

Direktlänk till inlägg 7 februari 2013

Vi har fått...

Av Malin Ullström - 7 februari 2013 20:44

... besök av en liten "filur" till räv i ett par veckor!  


Under alla år vi har bott här har det dykt upp rävar i olika omgångar, en del väldigt orädda. Vid ett tillfälle när barnen var små så hade vi en riktigt "spjuver" till räv som ibland kom på besök mitt på dagen. Rävar ska vara skygga och vara i skogen!!

Visst är det trevligt med lite besök, men det kan vara riktigt påfrestande också...

Som den morgonen när jag varknade av att äldsta dottern som var ca 5 år vid tillf'ället skrek i högan sky; "Mamma, han äter upp mina kaniner"!! Detta kan få vem som helst av att rusa ut barfota och jaga bort räven från kaninburarna, vilket vi gjorde hela familjen...

Eller rättare sagt, maken jagade räven och vi andra stod på verandan och tjoade...räven "joggade" iväg lite lugnt för att sedan hoppa upp på stenmuren och titta på oss allihopa!! För att efter en liten stund hoppa ner och rusa mot kaninburarna igen... prata om att vi blev förvånade!

Den här räven var riktigt jobbig!! Som varje morgon vid fyratiden satt utanför hundgårdarna och retade hundarna till vansinne.... Jag öppnade fönstret och ryade på både hundar och räv, men vad hjälpte det när räven satt kvar...

Det hela slutade med att jag fick helt enkelt springa ut och jaga honom från tomten!!  


Helt plötsligt försvann han eller hon.

Vet att vi har haft ett flertal rävkullar i området men ingen som denna... förrän nu!!


Det började i höstas, hundarna tokiga i hundgårdarna, katterna väldigt försiktiga, och så fick man en skymt av en rävsvans! Jag tycker personligen att det är mycket roligt, men man blir ju alltid lite bekymrad över om det är en räv med skabb eller inte...och man släpper ju inte ut kattungen vind för våg!

Nåja, jag såg flera spår av denna lilla krabat, men nu har han nog blivit varm i pälsen... satt i soffan en kväll när han helt enkelt promenerade upp på verandan som om han inte gjort annat. Tittade in på mig i förnstret och sprang inte iväg förrän jag öppnade dörren!

Han har stått på infarten när jag kommit ut och "lommat" iväg efter liten pratstund...(jag försöker tala om för honom att han skall vara i skogen)!

Ja, vad hände i morse? Efter morgonbestyren med hundar och katter gick jag och alla fyrbenta för att hämta tidningen, det är fortfarande mörkt när vi närmar oss infarten då jag ser en mörk skugga komma från vår tomt, och den försvinner in i hästhagen mitt i emot.

En katt? Nej, det var för stort! Jag säger till hundarna att stanna och går in i hästhagen...och där sitter han och tittar på mig i ficklampans sken ca 2 meter ifrån mig!! Ja, inte var det han som blev rädd!! Lyser med ficklampan på honom och ber honom springa iväg, ja, en sådär 7 meter till sedan sätter han sig ner och tittar på mig!!  


Vilken härlig liten räv, till synes helt frisk bara väldigt nyfiken!!


//Malin


 
 
Ingen bild

Anna-Lena

8 februari 2013 18:53

Ha ha! Jag tror han/hon ser hur mysigt ni har det med familj och alla djur och vill väldigt gärna vara med i er flock. :)
Ha en riktigt trevlig helg!

Kram Anna-Lena

Malin Ullström

9 februari 2013 15:57

Du är för gullig, Anna-Lena!
Ja, tanken har slagit mig...pappa hade ju för väldigt många år sedan en tam räv!
Vilken syn det hade varit!:)

Kram till er alla!
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ullström - 7 mars 2019 14:13


...det är inte lätt att hinna med att uppdatera både hemsida, blogg och facebook. Eftersom det är lite "pyssligare" med bloggen så har jag bestämt mig för att sluta skriva här. Vill ni ha kontakt med oss eller följa oss är ni välkomna till vår hems...

Av Malin Ullström - 23 april 2018 21:13

...väl dags för uppdatering!  Här har hänt en massa sedan jag  skrev sist och det är ju inte så konstigt då det är länge sedan... För att sammansfatta allt så har jag haft lydnadsträning för "valparna" som snart blir 8 månader (tillsammans med ett li...

Av Malin Ullström - 5 januari 2018 20:15

... har precis börjat!  Hösten och än så länge vintern (?) har gått i ett, det har varit mycket både på jobbet och privat. Valparna har flyttat och av alla uppdateringar jag fått så verkar det som om alla de små grynen sköter sig exemplariskt! Det ve...

Av Malin Ullström - 7 november 2017 09:05

...underbart hörstväder och hundträning, kan det bli bättre?!     Vi är ett gäng som träffas ungefär varannan helg och tränar våra hundar, så roligt! Alla med olika mål och förutsättningar, men alla har ett gemensamt intresse och det är att ha tr...

Av Malin Ullström - 6 november 2017 20:29

...alla valpar flyttat!    Öljersjös Diana Joy of Java, eller "Doris" som hon skall kallas flyttar på fredag till sitt nya hem!     När valparna var drygt 6 veckor var min goa väninna Tina, från Tillyhills kennel, här och fotograferade valparna...

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards