oljersjo-kennel

Direktlänk till inlägg 24 mars 2014

En blandad helg...

Av Malin Ullström - 24 mars 2014 19:32

...med utflykt och umgänge med familjen samt hundträning!!  


Nu har det varit och är en hel del hundträning, om inte med mina egna så med andras hundar så i lördags tog jag barnen och min lilla mamma på en shoppingtur till Kosta Outlet!

En trevlig dag med lite shopping och dagen avslutades med en härlig promenad med hundarna och en god middag. Ibland måste man göra annat än att träna hund, tro det eller ej!!  


Söndagen var vigd åt träning med Ylva och Rhea. Vi  hade sådan tur att Kristina och Elee kom och hjälpte oss med att kasta dummiesar/fåglar och skjuta ett skott eller två!  

 


Självklart fick ju Elee också träna lite, hon har ju inte varit här på ett tag och tränat för matte har varit på semester!!

Hon skötte sig riktigt bra och fick testa på sitt andra sök i livet. Lite rörigt till att börja med men sedan gick det fint, man kan ju inte vara proffs med en gång!!

 

Kristina, Hydra och Elee!!


Rhea skötte sig riktigt bra så nu är det dags att sluta "harva" omkring i momenten i nybörjarklassen...dags att introducera lite andra övningar så inget blir tråkigt!!  


Just nu känns Java jättefin!! Lyhörd, snabb men lugn, tyst och koncentrerad, inga som helst tveksamheter med något vilt och avlämningarna rätt i handen!!


Så nu är det bara att börja med vattendirigeringarna...det är inte lätt för det är ingen värme i vattnet!  


Jag fick ett mycket bra tips från Jessica med Blossa, "kör i springvattnet"! Ett vatten där dom inte behöver simma!!

Perfekt, tänkte jag och tinade raskt upp en fiskmås och tog mig ut till ett ställe vid havet. Det är ett ställe där man kan vada mellan två öar och mittemellan ligger det en stor bergknalle. Perfekt ställe med andra ord...tills jag kom dit....  

Det var högvatten...äsch vad gör det! Har man en labrador så har man, och såg framför mig en bild på en labrador som simmade bland isflaken...och här fanns minsann inga isflak!!

Har man kört dit, promenerat en bit med en fiskmås och en väldigt snäll pappa iförd vadarbyxor och en mamma som hejarklack. Ja, då ska det tränas vattendirigeringar!!!  


Så Java fick gömmas undan för att hon inte skulle se något, och pappa tog sig trots allt ut till ön utan att behöva simma...bara nästan!!


Första skicket gjorde vi alldeles för svårt...så det gick åt pipsvängen. Andra skicket gick nästan helt bra, tills hon kom helt ur vind och jag blåste in henne. Tredje skicket gick bra och hon kom in med fiskmåsen alldeles strålande!!

Fjärde skicket gick förstås alldeles underbart för nu visste hon ju vad matte ville, MEN jag var ute efter en "målbild" för henne och jag hoppas hon fick den!! Inga som helst problem med simning och apportering och avlämningen MEN vi måste träna dirigeringarna mer, på land går det riktigt bra men i vattnet är det lite si och så ...


Nu kommer man till det svåraste...att hunden INTE skall få vattensvans!! Kan varmt rekkommendera att torka hunden och sätta på ett täcke, låt den sedan få springa mycket!!  


Kan berätta för er som är nyfikna...ingen vattensvans idag!!


Sköt om er!

Malin



 
 
Ingen bild

Anna-Lena

24 mars 2014 22:36

Brrrrrr..... vinterbad! Men med en labrador behöver man ju inte vara orolig för att de ska tveka på grund av kallt vatten! :)
Tur Java klarade sig utan vattensvans i alla fall! :)

Hoppas vi kan träffas snart för lite träning!

Kram Anna-Lena

Malin Ullström

25 mars 2014 05:39

Hej Anna-Lena!
Inget man tränar varje dag.... Dock märktes det ingen skillnad på farten i vattnet trots kylan!:)
Kram Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ullström - 7 mars 2019 14:13


...det är inte lätt att hinna med att uppdatera både hemsida, blogg och facebook. Eftersom det är lite "pyssligare" med bloggen så har jag bestämt mig för att sluta skriva här. Vill ni ha kontakt med oss eller följa oss är ni välkomna till vår hems...

Av Malin Ullström - 23 april 2018 21:13

...väl dags för uppdatering!  Här har hänt en massa sedan jag  skrev sist och det är ju inte så konstigt då det är länge sedan... För att sammansfatta allt så har jag haft lydnadsträning för "valparna" som snart blir 8 månader (tillsammans med ett li...

Av Malin Ullström - 5 januari 2018 20:15

... har precis börjat!  Hösten och än så länge vintern (?) har gått i ett, det har varit mycket både på jobbet och privat. Valparna har flyttat och av alla uppdateringar jag fått så verkar det som om alla de små grynen sköter sig exemplariskt! Det ve...

Av Malin Ullström - 7 november 2017 09:05

...underbart hörstväder och hundträning, kan det bli bättre?!     Vi är ett gäng som träffas ungefär varannan helg och tränar våra hundar, så roligt! Alla med olika mål och förutsättningar, men alla har ett gemensamt intresse och det är att ha tr...

Av Malin Ullström - 6 november 2017 20:29

...alla valpar flyttat!    Öljersjös Diana Joy of Java, eller "Doris" som hon skall kallas flyttar på fredag till sitt nya hem!     När valparna var drygt 6 veckor var min goa väninna Tina, från Tillyhills kennel, här och fotograferade valparna...

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards