oljersjo-kennel

Direktlänk till inlägg 26 april 2015

En fantastisk helg...

Av Malin Ullström - 26 april 2015 20:50

...är till ända!  Efter en minst sagt "fulltecknad" vecka med hemkomst sent om kvällarna var jag mer än trött i fredags kväll...Mycket på jobbet och det är fortfarande rörigt värre här hemma med köket, det går inte så snabbt när man ska göra mycket själv samtidigt som man jobbar och har andra åtaganden...men det är bara att gilla läget. Maken är allt imponerad av mig då jag står ut med allt oreda här hemma...  är liksom lite åt det pedanta hållet.


Nåja, har man anmält sina hundar på prov så har man! Upp klockan halv fem på lördagsmorgonen för att komma iväg i tid för att starta lilla Hydra på hennes allra första jaktprov i Bromölla! Hydra skötte sig med den äran och tog hem sitt första pris till mattes STORA förvåning, hon har det inte lätt den här lilla hunden. Matte har STORA krav men trots att hon inte var sig lik på söket så fick hon hem sina vilt och klarade vatten och landmarkeringarna galant!


Domarens sammanfattande kritik löd:

"Trevligt ekipage som löser dagens uppgifter på ett bra sätt. Tyst och lugnt förd."

 

Diplom, nytt koppel och ett whiskeyglas till matte...hua, jag tar nog något annat i glaset istället!  


(Håll ögonen på SSRK Södras hemsida, jag tror nog vi alla första pristagare kom med på kort!)



På vägen hem så fick jag ett sms från Tomas och Phoenix på Gotland! Phoenix hade blivit viltspårchampion samma dag!!


ETT STORT GRATTIS TILL TOMAS OCH HANS FINE PHOENIX SOM NU KAN TITULERA SIG SVCH!! HÄRLIGT JOBBAT!

 

Inte nog med det, han hade även fått domarens vandringspris för den hund som domarna (4 st) vill äga och jaga med samt hans potensial för utveckling! Jag kan inte annat än gratulera och känner mig så stolt över alla "mina" fina valpar och valpköpare som jobbar så fint med sina hundar!!


Helt slut men otroligt nöjd kröp jag i säng och somnade nog innan huvudet landat på kudden för att idag gå upp klockan halv fyra...(det du Anna-Lena). Idag var det Java´s tur för start i öppenklass i Höör, Skåne.


Kom iväg i tid och kände att jag hade kontroll på läget tills jag passerat Kristianstad och vägomläggningen var ett faktum.... Lotsades in på småvägar i det skånksa landskapet, då kom nervositeten... Herregud, med en gps som inte ville vara med, en karta som absolut inte stämde längre och inte en enda människa att fråga, dom låg väl och sov som alla normala människor bör göra en söndagsmorgon!   jag körde på känn...tills jag efter en stund ringde till en av mina bekanta som också skulle vara med och hon hade också kört vilse. Vi bestämde oss raskt för att försöka köra rätt tillsammans och fråga mig inte hur men vi hittade varandra där bland alla dessa små vägar men till slut så! Vi gjorde snabbt upp en plan och lyckades på vägen hitta ytterligare en förvirrad deltagare!   Fråga mig inte hur, men vi lyckades "sladda" in en kvart innan start och kan ju i ärlighetens namn säga att jag kände mig inte lugn. Kontentan blir att min fina lilla hund blir inte heller lugn...


Vi startade som par nummer två och efter en strålande markering och walk up så tyckte Java att hon skulle springa lite i dirigeringsarbetet. Tja, kontentan blir att hon lyssnar inte på sin matte som låter henne gå lite för långt, men ibland måste man testa vissa saker...  


Resten av provet gick som en dans och vi fick ett andra pris...igen! Men vad sjutton gör det när man har en hund som går till pris varenda gång hon har startats och när man får en sådan fin kritik från domaren!


"En tik med den rätta attityden. Visar prov på alla goda retriever egenskaper. Behöver dock förbättras i dirigeringsarbete för högre pris."


 

Att jag sedan fick beröm för hennes följsamhet, hennes sökaarbete som var väldigt effektivt, hennes uthållighet och fart, hennes näsa, markeringar, att hon var lugn och fast i skotten, stadgan, hennes apporteringslust och att hon hade ett välanpassat grepp och fina och vårdade avlämningar...tja, vad gör en tvåa då i protokollet?!


 Hon är absolut ingen lätt hund eftersom hon har så mycket "motor" i sig och jag har gett mig den på att jag ska knäcka den här sista nöten i dirigeringsarbetet. Nu ska vi bara vara några dagar sedan börjar arbetet!


Hoppas ni alla haft en härlig helg, det har jag haft!  


Kram Malin

 
 
Anna-Lena

Anna-Lena

29 april 2015 00:25

HALV FYRA EN SÖNDAGSMORGON!!

Nähä du... där går gränsen!!! :)

Men ett STORT grattis till Hydra, Phoenix och Java för deras framgångar i helgen!!

Det där med att man ska "lyssna på sin matte" tycker jag att jag känner igen någonstans ifrån.... Hmmmmmm....

När du har knäckt nöten får du gärna berätta hur du gjorde. Jag kan behöva lite tips. ;)

Och nästa gång du är i Skåneland så hör av dig. Då kan jag ha fikat färdigt efter avklarade prov. Eller kan jag vara guide genom vårt bergiga och svårtillgängliga landskap... :D

GRATTIS och kramar från Anna-Lena


http://www.labradorliv.bloggplatsen.se

Malin Ullström

29 april 2015 06:24

Halloj! TACK, jag är så nöjd! Du kan inte ana vad jag tänkte på er i helgen! Var på väg in till er på hemvägen men var sååå trött...
Nötter är till för att knäckas så jag återkommer med svaret!
Kram Malin

 
Ingen bild

Roger

1 maj 2015 21:55

Grattis alla duktiga härliga hundar och förare. Såg på bilderna att även Phoenix vann ett whisky glas. Kramar från Roger
Ps; visst har vi goa hundar,

Malin Ullström

2 maj 2015 08:36

Tack snälla, Roger! Hmmmm, ja jag tror nog att Phoenix husse är nöjd med sitt "glas"....dock passar Hydra' s glas MIG bättre!😉
Kram Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ullström - 7 mars 2019 14:13


...det är inte lätt att hinna med att uppdatera både hemsida, blogg och facebook. Eftersom det är lite "pyssligare" med bloggen så har jag bestämt mig för att sluta skriva här. Vill ni ha kontakt med oss eller följa oss är ni välkomna till vår hems...

Av Malin Ullström - 23 april 2018 21:13

...väl dags för uppdatering!  Här har hänt en massa sedan jag  skrev sist och det är ju inte så konstigt då det är länge sedan... För att sammansfatta allt så har jag haft lydnadsträning för "valparna" som snart blir 8 månader (tillsammans med ett li...

Av Malin Ullström - 5 januari 2018 20:15

... har precis börjat!  Hösten och än så länge vintern (?) har gått i ett, det har varit mycket både på jobbet och privat. Valparna har flyttat och av alla uppdateringar jag fått så verkar det som om alla de små grynen sköter sig exemplariskt! Det ve...

Av Malin Ullström - 7 november 2017 09:05

...underbart hörstväder och hundträning, kan det bli bättre?!     Vi är ett gäng som träffas ungefär varannan helg och tränar våra hundar, så roligt! Alla med olika mål och förutsättningar, men alla har ett gemensamt intresse och det är att ha tr...

Av Malin Ullström - 6 november 2017 20:29

...alla valpar flyttat!    Öljersjös Diana Joy of Java, eller "Doris" som hon skall kallas flyttar på fredag till sitt nya hem!     När valparna var drygt 6 veckor var min goa väninna Tina, från Tillyhills kennel, här och fotograferade valparna...

Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards