oljersjo-kennel

Alla inlägg den 8 december 2013

Av Malin Ullström - 8 december 2013 20:29

...hundträning! Så kan man väl sammanfatta denna helgen, tänk att vädret kan ändra sig så makalöst...-9 grader och snö på morgonen, till +4 och regn mitt på dagen.   

Igår var det ett riktigt fint vinterväder med strålande sol, så döttrarna och jag pälsade på oss och gav oss ut på en långpromenad med alla de fyrbenta. Uppskattat hos både oss och dem!!   

Väl hemma smakade kaffet otroligt bra och efter en timme så bestämde jag mig för att gå ut ett uppletande till Java och Hydra. En ordentlig "ruta" med 5 dummies, och när jag lagt ut alla så flög det upp ett rådjur mitt i "rutan"...  

Jag stod där och tittade på det en stund och försökte memorera dess flykt in i skogen...tanken flög i huvudet. Skulle jag plocka in dummiesarna? Hydra hade ju bara gjort det här 1 gång tidigare, och det är kanske dumt att chansa... men ni som känner mig...ibland måste man våga!!


Gick hem och hämtade både Java och Hydra. Detta är något jag INTE kan rekommendera till er som inte har ordentlig lydnad på era hundar eller om någon hund ljudar... Lät jag kaxig? Nix, bara väldigt ärlig!!  

Att jag gjorde så här beror på att Hydra vet ju inte hur man gör, och då är det bra att titta på mamma, om hon uppför sig vill säga!  

Java är en klippa, sitter lugnt och stilla brevid mig...och förstås gör Hydra likadant!

Kopplar loss Java och kommenderar henne att apportera, vilket hon gör i en fantastisk fart och lämnar av framifrån. Ser att hon bryr sig inte om rådjurets slag, hon vet vad hon skall göra och gör det klockrent!!


Under tiden sitter Hydra lugnt och tyst vid min sida och tittar på sin mamma!   Blir alldeles varm när jag ser henne, hon till och med sitter kvar när Java kommer med dummiesarna! 3 dummiesar inne och jag är nöjd med Java, nu är det Hydra´s tur!


Kopplar lös henne och kommenderar henne apport...hon springer rakt ut i rutan och hamnar förstås mitt på löpan efter rådjuret...springer i löpan tills jag är helt säker på att det är det hon följer. Blåser två signaler och hon tvärvänder mot mig!!! Underbara hund, fortsätter att söka på vägen mot mig och får vind av en dummies. Jobbar sig in i vegetationen och apporterar den till mig! Kommer in till mig i en farlig fart och sätter sig framför mig!! Härliga lilla hund!!  

Andra skicket lite trögare ut...hon tycker hon gjort sitt. Får dock lite hjälp av mig och fortsätter ut i rutan, börjar söka och finner dummmiesen, tvärvänder mot mig och på vägen in får hon hoppa över vår katt, Maja, som helt plötsligt fått för sig att hjälpa till! Denna katt...hade hon kunnat apportera hade hon gjort det!  

Hydra verkar dock inte bry sig över Maja....hoppar över henne och lämnar av dummiesen fint till mig!!  

Under tiden har jag fått lämna Java sittande bakom mig...vill inte att det ska gå fel med avlämningarna från Hydra. Hon sitter som "huggen i sten" och lägger sig inte i! Duktiga Java!   


Efter denna stund är jag otroligt glad och nöjd, vi slutar för idag!


Idag har vi varit på en härlig adventslunch hos Ylva med familj, mycket trevligt och gott!!

Direkt därefter bar det av till Karlskrona Lyckå Ridklubbs julshow! Julia/Kiara och Olivia/Hugo skulle vara med på agilityuppvisning! Detta gick strålande och tjejerna skötte sig med den äran!  Kiara var nog den enda hunden som gjorde banan felfri och med en härlig glädje! Hugo han skötte sig också strålande men tyckte att tunnlarna var lite små, så han hoppade över dem istället...på längden! Dock fick han jublande applåder! Underbare Hugo!


Inga bilder idag, är det inte regn så är det mörker....


Hoppas er helg varit bra!

//Malin



Presentation


Välkomna till Öljersjös kennel!

Här kommer jag att skriva när tid finnes om hundträning, tävling och annat smått och gott om hund!

Titta gärna in på vår hemsida
http://oljersjoskennel.se

Med vänlig hälsning

Malin Ullström

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards